Chris-Crafts nya retrobåt Carina 21 tar dig ända till 1920-talet

Chris-Crafts nya modellserie Carina har ännu inte synts till vid svenska bryggor, men i början på 2014 gör Carina 21 stor entré på Allt för sjön-mässan i skön retrostil. Båten är en av Chris-Crafts och båtbranschens mest klassiska motorbåtsmodeller i premiumklassen, med typiska designdrag hämtade från motorträbåtarnas glansperiod under 1920-talet. Chris-Craft Carina 21 visas på Allt för sjön av generalagenten Vått.

- Chris-Craft Carina 21 är en så kallad bowrider, med en bekväm U-formad loungesoffa i främre sittbrunn, som tydligt framhäver Chris-Crafts originalitet, rötter och klassiska linjer. Båtens design bygger på Chris-Crafts mycket omtyckta och snabba lyxbåtar i trä från 1920-talet, med låga fribord, mjukt rundat förskepp, vertikal stävlinje, sköna säten samt mycket teak och krom. Men hon har inte bara utseendet för sig - hon kan föra sig också! Med en längd på 6,45 och bredd på 2,41 meter, ett robust skrov utformat efter minsta motståndets lag och 300 hästars inombords Mercruiser bryter hon vattenlinjen effektivt, graciöst och stabilt. Det är en båt att busa, cruisa eller ta ut familjen på en utflykt med. I högklassig retrostil, säger Göran Andersson på Vått.

Med en 300 hästar stark Mercruisermotor gör Carina 21 imponerande 50 knop. Tack vare hennes välformade slanka skrov formligen skjuter Carina fram över fjärden, vilket gör båten utmärkt för snabba transporter, vattenskidor, wakeboardåkning och andra vattensporter. Med en bottenvinkel på 18 grader och utplanande sidor håller hon sig stabil i alla lägen och är mycket lättmanövrerad. Det är också lätt att ta sig ned och upp ur vattnet via badplattformen med nedsänkt teak och soltörstande kan bekvämt sträcka ut sig på den mjuka solbädden i aktern. Vart man än sitter åker man mycket bekvämt i Carina tack vare den nya exklusiva och tåliga Silvertexklädseln. Silvertex är också känt för sin starka motståndskraft mot solens UV-strålar, fläckar, repor, mögel- och svampangrepp.

Carina 21 har Chris-Crafts traditionella, kromade och sportbilsbetonade instrumentpanel, Mercury servostyrning, skålformade och svängbara säten i cockpit, löstagbar bogserpinne för släplina, låsbart förvaringsutrymme för fyra vattenskidor under durken i bakre sittbrunn och många fler exklusiva detaljer som blandar modern teknisk spjutspets med 1920-talets design.

För en virtuell rundvandring ombord, bilder, tekniska specifikationer och annan information >>

Läs den oberoende granskningen och beskrivningen av Chris-Craft Carina 21 hos Boattest.com >>

Vått (f.d. Gulves Stockholm) är generalagent för och säljer flera av världens mest exklusiva varumärken som Boston Whaler, Chris-Craft, Pursuit Boats och Tiara Yachts i Sverige. Företaget har försäljningskontor och flytande showroom i Nacka Strands marina, i Stockholm. Under 2010 blev Vått Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA. Företaget startade 2004 samt ägs och drivs av bröderna Mats och Lars Andersson. Läs mer på: www.vatt.se