• Vått/

Gulves Stockholm är störst i världen på Pursuit och Chris-Craft utanför USA

Motorbåtssäljaren och generalagenten Gulves Stockholm har under 2010 blivit Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA.

- Vi har sålt flest Chris-Craft- och Pursuitbåtar av alla generalagenter i hela världen. Det är enormt tillfredsställande och ett kvitto på att vår satsning på de här varumärkena fungerar och att den svenska marknaden uppskattar båtarna. Både Pursuit och Chris-Craft är mycket starka varumärken och har bra rykte inom motorbåtsbranschen. Det är roligt att arbeta med så skickliga båttillverkare som sätter kvaliteten främst och som gjort stort avtryck i motorbåtsbranschen, säger Mats Andersson, säljare och delägare på Gulves Stockholm.

Gulves Stockholm, som har butik och showroom i Älvsjö, i Stockholm, är sedan 2008 svensk generalagent för Chris-Craft, Pursuit och Pursuits systerbåt Tiara.

Världens snyggaste 136-åring

Chris-Craft är ett av de äldsta, starkaste och mest respekterade båtmärkena i den amerikanska båtbyggarbranschen. Historien om Chris-Craft börjar redan 1874 då Christopher Columbus Smith, bara 13 år gammal, snickrar sin första träbåt. Chris var en mycket skicklig båtkonstruktör och utvecklade en ny typ av skrov som rörde sig både snabbare och stabilare genom vattnet. Innovationerna har belönats med många prestigefyllda tävlingsframgångar genom åren. Sex år i rad vann Chris båtar American Power Boat Association Gold Cup, med fartrekord efter fartrekord. Arrangörerna var till slut tvungna att ändra tävlingsreglerna så att andra deltagare skulle få en chans.

Optimal prestanda och kvalitet

Pursuits modellserier är utvecklade för tuffa aktiviteter där det ställs höga krav på båtens utrustning, robusthet, flexibilitet och smidighet. Pursuits tillverkningsmetoder utmärker sig också. Till skillnad från många tillverkare utvecklar Pursuit helt unika skrov till sina olika modeller för att optimera sjö- och drivegenskaper liksom bränslekonomi. Detta för givetvis med sig stora kostnader eftersom Pursuit går miste om synergieffekterna av att låta flera modeller dela samma skrovkonstruktion. Men det ger snabbare, smidigare och bekvämare båtar.

Gulves Stockholm är med 1800 kvadratmeters showroom, i Stockholmsförorten Älvsjö, ett av Nordens största försäljningsställen för motorbåtar. Företaget säljer flera av världens mest exklusiva motorbåtsmärken och är generalagent för bland annat Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler i Sverige. Även Riva, Albemarle, Baja och MasterCraft ingår i sortimentet samt enstaka exklusiva bilmodeller med smala produktionsserier från Mercedes-Benz och Porsche. Företaget startade 2004 samt ägs och drivs av bröderna Mats och Lars Andersson. Läs mer på: www.gulvestockholm.se