Mer ljus och lyx på Chris-Crafts största båt

Chris-Crafts flaggskepp och största modell Corsair 36 har inför 2013 fått en ny design, högre komfort, fler valmöjligheter och vassare detaljer. En kraftigt förbättrad och förlängd skylight gör också vistelsen ombord ännu trevligare och ljusare.

- Designlyftet på Corsair 36 har gjort båten betydligt roligare att köra och mer lustfylld att vistas på. Med den förbättrade och förlängda skylighten har salongen och kojplatsen under fördäcket fått betydligt mer ljus, vilket gör att den känns mer hemtrevlig, öppen och rymlig. Den typiska 'under däcket'-känslan försvinner. Även styrbryggan har fått sig en rejäl ansiktslyftning med skräddarsydd kromad vindruta och Chris-Crafts unika instrumentbräda, konstaterar Göran Andersson på Chris-Crafts generalagent Vått.

Den förlängda och teakomgärdade skylighten löper nu längs med hela fördäcket. Andra nyheter på Corsair 36 är möjligheten att med en knapptryckning elektroniskt fälla upp ett bord till cocktailhöjd i aktern och med ytterligare en knapptryckning höja bordet upp till middagshöjd. När middagen avslutats sänks bordet, nästan omärkligt, ned och göms under durken genom ännu en knapptryckning. Fler elektroniskt styrda finesser är biminitopen som också expanderas med en knapptryckning, liksom motorluckan som med en knapp öppnas för smidig åtkomst till motorn och alla dess detaljer.

Corsair 36 är med sina 11,63 meter (inklusive badbrygga) Chris-Crafts största modell. Båten har en helt öppen sittbrunn i klassisk sportig Chris-Craft-stil och under däck möts du av frikostig lyx, toppmodern utrustning och spatiösa utrymmen. I främre kabin har du 1,90 meter full ståhöjd och midskepps finns en separat kupé med rymlig dubbelkoj. Fyra vuxna sover mycket bekvämt i båten. Med dubbla 8,2 liters-motorer som tillsammans ger 860 hästkrafter är det en enormt kraftfull känsla att ge full gas på Corsair 36:an.

Grunddesignen på Corsair 36 och dess skrov följer det traditionella racerkonceptet som så tydligt förknippas med och framhäver Chris-Crafts särprägel. Det gör även båten extremt snabb trots sina dryga 7 ton (torrvikt). Med en 20 graders bottenvinkel och dubbla 430 hk Mercury-motorer går den från 0 till 17 knop på knappa 4,5 sekunder och ger en toppfart på cirka 42 knop.

Egenskaper och teknik

• Toppfart: 40-41,7 knop @ 5000 RPM
  • Cruise-fart: 25 knop @ 3500 RPM
  • Räckvidd @ cruise-fart: 373 km
  • Glasfiberbaserad badbrygga med badstege.
  • Specialanpassad vindruta med Solex-glas och genomgång till fördäck.
  • Diamantmönstrat halkskydd på alla däck och gångar.
  • Specialanpassad bimini-top med dold förvaring under aktern.
  • Kromad instrumentpanel med Chris-Crafts skräddarsydda mätare.
  • Specialanpassad och justerbar ratt i mahogny och rostfritt stål.
  • Infälld wet bar, diskho och skärbord samt kyl och frys ovan däck.
  • Komfortabel och väl tilltagen U-formad aktersoffa med ett monteringsbart extrasäte som kan placeras över aktergången då man vill ha en hel U-soffa.
  • Varm- och kallvattendusch ovan däck i aktern.
  • Teak på fördäcket och som tillval för durken i aktern.
  • Fullt utrustat pentry.
  • V-formad exklusiv dinette/salong, med nedsänkbart bord, som enkelt omvandlas till en väl tilltagen dubbelkoj.
  • Toalett och dusch.
  • Separat Captains Cabin med dubbelkoj (midskepps).
  • 3 års Chris-Care Protection Plan.

För mer information och bilder klicka här >>

På mässan Allt för sjön, i monter A29:21, visar Vått systerbåtarna Chris-Craft Corsair 25, med nästa generations V8-motor, och den senaste modellen av Chris-Craft Corsair 28.

Vått (f.d. Gulves Stockholm) är med 1800 kvadratmeters showroom, i Stockholmsförorten Älvsjö, ett av Nordens största försäljningsställen för motorbåtar. Företaget säljer flera av världens mest exklusiva motorbåtsmärken och är generalagent för bland annat Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler i Sverige. Även Riva och Baja ingår i sortimentet samt enstaka exklusiva bilmodeller med smala produktionsserier från Mercedes-Benz och Porsche. Under 2010 blev Vått Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA. Företaget startade 2004 samt ägs och drivs av bröderna Mats och Lars Andersson. Läs mer på: www.vatt.se