Årets åsksäsong är här

Sommaren är inte bara solsken och värme – så här års ökar också risken för åskväder. Vattenfall Eldistribution arbetar intensivt för att minimera störningar orsakade av åska. Läs mer om vad du kan göra när åskan är framme.

Åska och åsknedslag är en vanlig orsak till strömavbrott och Vattenfall Eldistribution arbetar kontinuerligt med att förbättra elnätet för att stå emot naturens starka krafter, men det är känsligt för åskväder. Under de senaste fem åren orsakades i genomsnitt 6 procent av alla störningar som var längre än tre minuter i Vattenfall Eldistributions elnät av åska. I år rivstartade åsksäsongen i slutet på maj med blixturladdningar så gott som dagligen någonstans i Sverige, mest den 27 maj med drygt 36 053 blixturladdningar varav 13 671 till mark och 22 382 mellan moln.

Att ha koll på åskan är viktigt eftersom kraften i ett åsknedslag är enorm och kan orsaka stor skada. Vattenfall Eldistributions driftcentral övervakar därför väderläget noggrant dygnet runt med hjälp av prognoser från SMHI och åskradar. Då ser man hur åskväder rör sig i realtid över landet och i Vattenfalls Eldistributions elnätsområden och kan anpassa beredskapen och arbetet i fält efter ovädrets framfart med fokus på en elsäker arbetsmiljö.

Vid åsknedslag kan man i de flesta fall återställa brytare eller koppla om elen direkt från driftcentralen så att kunder enbart drabbas av ett kortare strömavbrott.

För att skydda elnätet mot åskan vädersäkras elnätet. Andra åtgärder mot åskpåverkan är att utrusta ledningar och ställverk med skydd som bryter strömmen om exempelvis ett åsknedslag sker i närheten av en ledning. Det finns också ventilavledare i elnätet som leder överspänningen till marken och förhindrar att annan utrustning går sönder.
Apparater och anläggningar kan trots det skadas, isolatorer kan slås i spillror eller få sprickor, stolpar kan gå av eller börja brinna. Driftcentralen bemannar då upp så att vi kan åtgärda så snart det är säkert.

Vad ska man tänka på när åskan närmar sig?
I Sverige åskar det i genomsnitt 5-20 dagar om året och omkring 150 000 blixturladdningar sker varje år. När blixten slår ned i eller i närheten av en ledning bildas hög spänning som kan ledas vidare långa sträckor i ledningsnätet. Om elektroniska apparater är inkopplade på nätet riskerar dessa att skadas. I värsta fall kan det orsaka brand och personskador.

I förebyggande syfte är det bra att dra ur stickproppar till tv, telefon, datorer och andra elektriska apparater när ett åskväder närmar sig. Här kommer fler tips på vad du kan göra för att skydda dig själv och din egendom:

• Stanna inomhus. Stäng alla dörrar och fönster och undvik öppna platser som till exempel balkonger och altaner. Undvik att använda telefoner som är anslutna till laddare eller telefonjack.
  • Är du utomhus så vistas inte på öppna fält eller under höga föremål som till exempel träd, stolpar och flaggstänger. Använd heller inte paraply, golfklubbor, metspön och dylika föremål. Undvik sjöar och andra vattendrag. Kan du inte söka skydd i en byggnad, en bil eller annat stängt fordon: huka dig och håll ihop fötterna så mycket som möjligt.

Mer tips och information

Skydda dig mot åskan | Vattenfall Eldistribution