Åsksäsongen är här – vad ska du tänka på och vad är en myt?

Nu är högsäsongen för åskoväder inledd. Vattenfall Eldistributions driftcentral följer noggrant vädrets framfart och anpassar beredskapen för eventuella störningar i elförsörjningen.

Vattenfall Eldistributions driftcentral följer dagligen väderläget med hjälp av prognoser från SMHI och kan där se hur åskoväder rör sig över landet och Vattenfalls Eldistributions elnätsområden. Elnätet är känsligt för åskväder och vid blixtnedslag kan utrustning i ställverk och transformatorstationer skadas. I de flesta fall kan man snabbt koppla om elen eller återställa brytare direkt från driftcentralen så att berörda kunder enbart berörs av ett kortare strömavbrott.

Vi har stor respekt för åskväder. Tyvärr så kan vi inte skicka ut våra montörer och servicepersonal under ett pågående oväder då det är alltför farligt. För att säkerställa att vår personal ska kunna bedriva ett så säkert arbete som möjligt ute i fält är det viktigt att vi kan följa ovädrets framfart, säger Leif Landgren, samordnare på Vattenfall Eldistributions driftcentral.

Varmare somrar ger ökad risk för åska

I samband med mycket varmt väder ökar också risken för att det bildas åskväder. Mycket pekar på att sommaren 2023 blir betydligt varmare än normalt. Den heta och extremt torra sommaren 2018 kan återupprepas visar långtidsprognoserna inför sommaren, även om åskaktiviteten var ganska normal den sommaren.

Åskväder under sommaren inträffar ofta under eftermiddagen och varar i regel någon timme. När blixten slår ned i eller i närheten av en ledning bildas hög spänning som kan ledas vidare långa sträckor i ledningsnätet. Risken att ett hus ska träffas av blixten är dock liten och överspänningar i ledningar för el, telefon, kabelteve eller yttre antenner är den vanligaste orsaken till skada på elapparater och telefoner.

– Om elektroniska apparater är inkopplade på nätet under ett åskoväder riskerar dessa att skadas och apparater som har både el- och teleanslutningar är förstås extra känsliga. Allra bäst är att i god tid dra ut sladdar till känslig elutrustning som exempelvis tv, telefon, datorer och modem. Att slå ifrån en strömbrytare gör ingen nytta, säger Leif Landgren.

I Sverige åskar det i genomsnitt 5-20 dagar om året enligt SMHIs statistik. I genomsnitt registreras omkring 150 000 urladdningar i Sverige per år, mest på västkusten och minst i nordvästra fjällen. Exempel på åskrika dagar är den 10-11 augusti 1992 då 32 000 urladdningar registrerades samt den 27 juli och 3 augusti 2014 då över 40 000 nedslag registrerades på ett dygn.

Förra sommaren var åskaktiviteten tämligen modest fram till midsommar. Den sommarens enskilt åskrikaste dygn inträffade 30 juni då 17 634 urladdningar registrerades.

Åskfakta och åskmyter

Åska är mytomspunnet och åtföljs av många felaktiga uppfattningar. Vad ska man tänka på när åskan närmar sig och vad är de vanligaste myterna?

Tänk på det här när det åskar

• Stanna inomhus. Stäng alla dörrar och fönster och undvik öppna platser som till exempel balkonger och altaner.
  • Dra ur kontakter till hemelektronik som TV, stereo, telefon, antennkablar, samt kablarna till dator och modem.
  • Är du utomhus så vistas inte på öppna fält eller under höga föremål som till exempel träd, stolpar och flaggstänger. Undvik sjöar och andra vattendrag.

Några myter om åska

• En bil är säker mot blixtnedslag tack vare sitt metallskal, inte tack vare däckgummit. Av samma anledning skyddar inte heller skors gummisulor mot blixten.
  • Ett hus träffas inte mer ofta av blixten på grund av att det finns en åskledare monterad. Risken för ett blixtnedslag beror framförallt på föremålets höjd i relation till omgivningen.
  • Man förhindrar inte blixtnedslag genom att stänga spisspjället och alla fönster. Det är naturligtvis bra för att förhindra en eventuell brand från att sprida sig, men det ger ingen garanti mot att blixten träffar huset.
  • Det är inte farligt att stå i fönstret när det blixtrar. Däremot bör du undvika att stå vid den vägg där elledningarna sitter.
  • Det är inte farligt att prata i mobiltelefon när åskan går (men tänk på att inte ladda samtidigt). Däremot bör du undvika att ringa i en fast telefonanslutning.

Skydda dig mot åskan | Vattenfall Eldistribution

Strömavbrott | Vattenfall Eldistribution

Källa: Viss textfakta och kartbilder: Åska | SMHI

Kartbild på Vattenfall Eldistributions nätområden.
Nedan en bild som visar åskurladdningar den 30 juni i fjol inom Vattenfall Eldistributions nätområden.

Havererad brytare på grund av åsknedslag.
Bilden nedan visar en skadad fas på en 130kV brytare, där man se att två av tre faser (till vänster) är relativt oskadda, men den tredje fasen har exploderat. Porslin från den skadade komponenten ligger utspritt överallt i stationen.