Energiminister Farmanbar på besök hos Vattenfall Eldistribution

Energiminister Khashayar Farmanbar (s) besökte idag Vattenfall Eldistribution och vår nya anläggning i Järva, Stockholm för en diskussion om förutsättningarna för elektrifieringen och utbyggnaden av elnätet. Med på mötet var Vattenfall Eldistributions vd Annika Viklund och Enhetschef Asset Investments, Mats Engstedt samt Vattenfalls koncernchef Anna Borg.

Khashayar Farmanbar, Anna Borg och Annika Viklund framför Järvastationen

Ministern fick en rundtur i den nya toppmoderna Järvastationen, som är byggd med hänsyn till miljö, arbetsmiljö, visuellt intryck, energieffektivitet med hållbara materialval. Stationen är ett nav för energiförsörjningen i Stockholmsregionen och förser kunderna med fossilfri el dygnet runt.

Under besöket fick Vattenfall Eldistribution också möjligheten att lyfta fram de viktiga frågor som behöver lösas för att vi ska klara elektrifieringen i det tempo klimatet kräver och kunderna förväntar sig.

– Vi har haft en intressant och givande dialog med Energiministern idag om vilka förändringar vi ser behöver komma till för att möjliggöra elektrifieringen. När utbyggnaden av elnätet går från förvaltning till kraftig tillväxt är samverkan mellan politik, nätbolag, näringsliv och myndigheter centralt. Det är en hel del som behöver genomföras, och det är bråttom, men vi är eniga och har en gemensam vilja att ro detta i land, säger Annika Viklund, vd Vattenfall Eldistribution.

Omställningen ökar efterfrågan på anslutning till elnätet av historiska mått. Vattenfall Eldistribution arbetar både på kort och lång sikt för att åtgärda trånga sektorer i elnätet, bygga ut, förstärka och höja kapaciteten. Vi arbetar med olika flexlösningar för att kunna möta kundernas behov av effekt när och där den behövs som mest. I nära samverkan med myndigheterna görs stora insatser för att korta ledtider i tillståndsprocessen för utbyggnad av elnätet.

Men vi behöver också få tydliga regulatoriska förutsättningar, en skyndsam översyn och modernisering av regelverk, effektivare tillståndsprocesser, tillgång till kompetens och en långsiktigt hållbar intäktsreglering som främjar investeringar. Här kan politiken bidra genom att öka tempot i reformagendan.

Relaterad information
Läs mer om Järvastationen här

Vattenfall Eldistribution AB distribuerar el till mer än 900 000 företag och privatpersoner, genom ett effektivt elnät som möter behoven av nätkapacitet samt el- och leveranskvalitet. Vi bygger framtidens elnät och möjliggör energiomställningen för ett fossilfritt liv inom en generation. I Sverige finns vi i Trollhättan, Stockholm, Jokkmokk, Umeå och Luleå. Läs mer om vår verksamhet på www.vattenfalleldistribution.se