Ett elnät för alla väder

Elnätet är känsligt för väderfenomen och kan komma att utsättas för större väderrelaterade påfrestningar i framtiden. Vad gör Vattenfall Eldistribution för att möta följderna av klimatförändringar?

Vädret kan redan idag vara utmanande för ett elnätsbolag som måste upprätthålla leveransen av el i alla väder, och påverkan riskerar att bli ännu större i framtiden. Det innebär att elnätet behöver anpassas för nya väderförhållanden och ett klimat i förändring.

Vattenfall Eldistribution har under många år arbetat med att vädersäkra elnätet. Det kan handla om att bredda och röja ledningsgator, isolera ledningar så att de klarar snö och is bättre, eller att gräva ned ledningar där det bedöms som lämpligt. Utöver investeringar i vädersäkring fortsätter arbetet med klimatanpassning och att integrera åtgärder som ska göra elnätet tåligare mot väderpåverkan.

Vattenfall Eldistributions arbete med klimatanpassning har utgått från två olika klimatscenarieranalys för att beakta hur ett framtida klimat påverkar elnätet, bedöma konsekvenserna och identifiera åtgärder för att hantera dessa.

– Vi klimatanpassar elnätet för att kunna hantera de klimatrisker som uppstår när temperaturer och väderförhållanden förändras. Det innebär också att vi tillämpar åtgärder som skyddar miljön, människors liv och hälsa samt egendom, säger Ylva Wahlstedt, Hållbarhetsstrateg.

De viktigaste faktorerna som påverkar Vattenfall Eldistributions elnät är nedisning, snö och blötsnö, brandrisk, värmeböljor och förhöjd temperatur, åska, översvämningar, växtsäsong/klimatzon, förändrade last- och produktionsmönster samt kraftiga vindar och stormar.

Med tanke på att temperaturen kommer att öka är det kanske lite oväntat att isbildning, snö och blötsnö är en av de största klimatriskerna. Det beror på att ett varmare klimat i norra Sverige, där Vattenfall Eldistribution har mycket elnät, ökar risken för isbildning och snö som tynger ned ledningarna och orsakar störningar.