Flexibilitetsmarknaden - En spännande lärande process

Det började med ett uppdrag för att titta på kapacitetslösningar för elöverföring i Uppsala. Uppdraget utvecklades till digitalisering av flexibilitetstjänster så att fler olika typer av aktörer kan delta på lika villkor. Idag har flera regioner en marknadsplats för effekt under vinterhalvåret, där många olika typer av aktörer som t ex villor, lägenheter, industrier och framtidens laddinfrastruktur kan medverka.

- Det som är viktigt att förstå och som är nytt för elnätsbranschen är att de aktörer som vi känner till, idag beter sig annorlunda. Dessutom har vi nya typer av aktörer, vilket bidrar med många frågor och variabler som är svåra att prognostisera. Där kommer flexibilitetstjänster att spela en viktig roll, säger Yvonne Ruwaida, affärsstrateg på Vattenfall Eldistribution.

Vattenfall Eldistribution driver EU-projektet CoordiNet och forskningsprojektet sthlmflex tillsammans med de andra stora regionnätsbolagen och Svenska kraftnät. Det finns många viktiga frågor som hanteras i dessa projekt som handlar om nya processer och arbetssätt. T ex:

• hur ska man nätplanera för flexibilitet?
  • hur ska det korrelera med intäktsregleringen?
  • hur driftsätts flexibilitet?
  • hur skapar man ett attraktivt erbjudande för att engagera fler flexleverantör?

Efter att ha klivit av sin roll som politiker, började Yvonne på Vattenfall Eldistribution 2017 som nyexaminerad elkraftsingenjör. Hon ser det som ett privilegium att jobba i ett kompetent team med roliga och viktiga frågor som handlar om både resurseffektivitet och klimatfrågor.

Lyssna gärna på hela Podden där Yvonne Ruwaida berättar om hennes spännande resa genom utmanande och viktiga projekt för att hitta lösningar till kapacitetsutmaningen.

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: https://www.vattenfalleldistribution.se/