Flexibilitetsmarknaden CoordiNet öppnar för tredje säsongen i Uppsala

För tredje vintersäsongen i rad öppnar nu den lokala marknaden för effektflexibilitet i Uppsala inom ramen för det EU-finansierade projektet CoordiNet. 18 lokala flexresurser och 400 villor som aggregeras kommer att vara med och bidra till ett mer effektivt energisystem i vinter genom sitt deltagande på flexibilitetsmarknaden. Värme- och elsektorn binds ihop och marknaden synliggör flexibla resurser för elnätets behov.

─ Om företag ska kunna etablera sig i Uppsala och om vi ska kunna ladda våra bilar i framtiden måste vi ha el. Då måste vi lösa kapacitetsbristen i vårt elnät. CoordiNet är ett bra exempel på hur flera aktörer tillsammans kan skapa gemensamma lösningar på gemensamma problem, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Ofta beskrivs kapacitetsbristen som ett elnätsproblem, men det finns också en stark koppling till andra sektorer som transporter och uppvärmning. Att marknaden nu engagerar värmesektorn är ett viktigt steg för framtidens mer effektiva energisystem.

─ Genom flexibilitetsmarknaden CoordiNet har vi i Uppsala ett mer effektivt energisystem. Dels genom att värme- och elsektorn knyts ihop, men även genom att resurser som annars är osynliga för elnätet kan vara med och bidra med effekt. Med flexibilitetsmarknadens nya koppling mellan olika sektorer ökar Vattenfall Eldistributions förmåga att kunna ansluta fler kunder till elnätet, säger Yvonne Ruwaida, affärsstrateg på Vattenfall Eldistribution.

I årets säsong kommer bland annat villor, flerbostadshus, kommersiella fastigheter, värmebolag, sjukhus och en ishall samt två olika aggregatorer Ngenic och Tvinn att delta. Marknaden för vintern öppnar 1 november och stänger 31 mars 2022.

Om CoordiNet
Marknadsplatsen i Uppsala drivs genom det EU-finansierade projektet CoordiNet, inom ramen för Horizon 2020. Projektet startade den 1 januari 2019 och pågår fram till och med juli 2022. Förutom E.ON Energidistribution, Vattenfall Eldistribution och Svenska kraftnät deltar bland annat: Energiforsk, Expektra och RWTH Aachen UniversityGotlands Elnät, Upplands Energi, Uppsala kommun samt de företag, elproducenter och hushåll som deltar på marknadsplattformen i de svenska demonstrationerna.

Flexibilitetsleverantörer i Uppsala

Cytiva, Akademiska Hus, Vattenfall Värme, Vattenfall Elanläggningar AB, Akademiska sjukhuset, Svea Solar, Uppsala kommun Arenor och fastigheter AB genom aggregatorn Tvinn, Uppsalahem, Castellum och Riksbyggen och villaägare genom Upplands energi och Ngenic deltar genom aggregatorn Ngenic.
Flexibilitetsleverantörer i Uppsala har under förra vintersäsongen 2020/2021 levererat 6 596 MWh under 41 dagar och 412 timmar.

Läs mer om CoordiNet
Så löser vi kapacitetsbristen | Vattenfall Eldistribution

EU-projektet CoordiNet - Uppsala kommun

Vattenfalls pressjour, telefon 08-739 50 10