Han sprider elsäkerhet

Som elsäkerhetssamordnare har Jimmy Laukas ett av de viktigaste jobben på Vattenfall Eldistribution. Nu sprider han sin kunskap även utanför organisationen, i en bransch där det blir än viktigare med elsäkerhet.

Allt fler arbetar där det finns risk för elektrisk fara när Sverige ökar takten i elektrifieringen och elnätet byggs ut och moderniseras. På ett elnätsbolag där konsekvenserna vid strömgenomgång och andra elolyckor blir svåra går säkerhet alltid först. På Vattenfall Eldistribution finns Jimmy Laukas; han har koll på elsäkerheten och vet vad som krävs för att jobba elsäkert.

Han är utbildad mekatronikingenjör med mångårig erfarenhet av elsäkerhetsarbete och har idag en tudelad roll som elsäkerhetssamordnare för Vattenfall Eldistribution och som elsäkerhetsingenjör på moderbolaget Vattenfall AB.

–  Elsäkerhet innebär att säkerhetsaspekten är en självklarhet när arbeten utförs, det handlar om att minimera risker så att elolyckor undviks, säger Jimmy Laukas.

Enligt Elsäkerhetsverkets senaste statistik för elolyckor orsakas 77 procent av olyckorna bland elyrkespersoner av arbetsfel, vilket härleds till felaktigt beteende. De vanligaste elolyckorna inom Vattenfall Eldistribution handlar om strömgenomgång på lågspänning och beror på att man inte spänningsprövat.

–  Hittills i år har vi haft några incidenter, dock inte så allvarliga. Men varje olycka är ett misslyckande och innebär att vi måste bli bättre, säger Jimmy Laukas.

Att arbeta aktivt med förebyggande säkerhetstänk och sprida kunskap om elsäkerhet är en viktig del av Jimmy Laukas arbete. Han utbildar medarbetare om elsäkerhet och sprider kunskap även utanför organisationen: han lär ut Arbetsmiljöverkets inspektörer och är också en av branschorganisationen Energiföretagens fem ESA-huvudlärare som utbildar personer som ska lära ut ESA, branschens elsäkerhetsanvisningar.

–  Det är ett krav enligt arbetsmiljölagen att arbetstagarna har rätt utbildning för att utföra elarbeten, men man måste också säkerställa rätt kompetens och rätt information om hur arbetet ska utföras enligt elsäkerhetslagen, säger Jimmy Laukas.

–  Här kommer också det svåra in, förståelsen för att du måste anpassa anvisningar till din egen verksamhet. Rutiner, löpande processer och egna bedömningar måste gå hand i hand. Det finns ingen mall som omfattar allt och alla.

Jimmy Laukas framhåller vikten av att arbetsgivare och innehavare av elanläggningar arbetar med större fokus på systematiskt säkerhetsarbete. Han menar att bra säkerhetskultur måste involvera hela kedjan av yrkesroller, från verksamhetens ledning till utförarna.

Strategisk samverkan
Förutom det rådgivande arbetet, att vara ett stöd för verksamheten, arbetar Jimmy Laukas strategiskt med att höja elsäkerheten och samverkar mycket med branschen, myndigheter och ingår i olika forum där man arbetar tillsammans för att skapa förändring, bland annat i energibranschens satsning Wattityd, som ordförande i HSM-U, hälsa-, miljö, och säkerhetsutskottet och i en arbetsgrupp som tillsattes efter en fatal elolycka i branschen förra året och med uppdrag att förtydliga vissa arbetsmoment.
Han är sammankallande när koncernens elsäkerhetsexperter ska driva gemensamma frågor, ett arbete som bland annat resulterat i en elsäkerhetshandbok, och i Vattenfall Eldistributions elsäkerhetsråd som följer upp säkerhetsarbetet, analyserar tillbud och belyser förbättringsförslag i anvisningar, rutiner eller arbetssätt.

–  Genom att dela med sig av kunskap och samverka skapar vi tillsammans en tryggare arbetsmiljö, säger Jimmy Laukas.