Historisk satsning på kompetens ger resultat

Vattenfall Eldistribution fortsätter växa och välkomnar rekordmånga nya medarbetare. I september börjar 115 personer, fler än någonsin. Totalt har 270 nya medarbetare rekryterats på ett år och rekryteringstakten är fortsatt hög.

I november förra året gick Vattenfall Eldistribution ut med sin storsatsning på kompetens för att kunna elektrifiera samhället, möjliggöra omställningen av svensk industri och transporter, samt ansluta mer fossilfri energi.

För att möjliggöra allt detta ska 600 nya medarbetare med olika kompetenser inom flera yrkesgrupper över hela verksamheten nyanställas fram till 2024 och företaget etablerar sig också på flera orter. För att genomföra satsningen har Vattenfall Eldistribution lagt stort fokus på kompetensförsörjning, något som har gett effekt.
Varje månad introduceras drygt 30 nya medarbetare och i september välkomnar företaget hela 115 personer. Totalt har Vattenfall Eldistribution anställt drygt 270 medarbetare på ett år och fortsätter rekrytera mycket.

– Det känns fantastiskt att kunna välkomna så många kompetenta och engagerade människor som vill vara med på vår resa och göra skillnad för samhället, säger Alice Øritsland, chef för People, Culture & Sustainability på Vattenfall Eldistribution.

Många aktiviteter för kompetensförsörjning
Att rekrytera så många är en utmaning, i synnerhet som branschen är het och konkurrensen tuff. Förutom traditionell rekrytering utvecklade Vattenfall Eldistribution en rekryteringsprocess och ett arbetssätt som möjliggör rekrytering av många på kort tid. Det är en samlad insats där flera olika avdelningars kompetensbehov paketeras i ett kluster som sedan marknadsförs målinriktat.

Att Vattenfall Eldistribution numera finns på nio orter i landet stärker också möjligheten att rekrytera. Det handlar också om att bredda rekryteringsbasen, öka mångfalden, samverka med utbildningsväsendet och företag samt våga pröva nya vägar. För att öka kunskapsbredden lanserade Vattenfall Eldistribution ett eget unikt kompetetensförsörjningsprogram, Framtidsprogrammet, som är framgångsrikt. Nästa omgång börjar nu i höst och till vintern öppnar ansökningarna för en tredje omgång.

Fokus på en bra start
Vattenfall Eldistribution anställer mer än någonsin och har aldrig tidigare introducerat så många som i september i år. Ett stort tillflöde av nya medarbetare ställer krav på en bra introduktionsprocess så att alla får bästa möjliga start. Vattenfall Eldistribution har infört en genomtänkt introduktion som ger nyanställda den kunskap de behöver, ser till att de kommer in i gemenskapen och säkrar kompetensöverföringen.

– Dessutom ska vi säkerställa att alla nya medarbetare blir kulturbärare och att vi riggar organisationen på ett sätt som skapar förutsättningar för både verksamheten och våra medarbetare. Här är kollektiv intelligens, vårt gemensamma sätt att arbeta och samarbeta, något som står högt på vår agenda, säger Alice Øritsland.

Samtidigt som det behövs nya medarbetare är det fortsatt viktigt att behålla och fortsätta utveckla befintliga medarbetare, säger Alice Øritsland. Personalomsättningen är relativt låg och företaget arbetar aktivt med att på både kort och lång sikt stärka attraktionskraften som arbetsgivare än mer.

– Vattenfall har ett starkt varumärke som grundar sig i att vi både kan erbjuda intressanta arbetsuppgifter i en starkt utvecklande bransch men också att vi är en riktigt bra arbetsgivare med sunda värderingar och stora möjligheter att utvecklas. Vi är väldigt stolta över att så många väljer att bli en del av oss och vill fortsätta utvecklas med och hos oss, säger Alice Øritsland.

Vattenfall Eldistribution har drygt 1 500 medarbetare.
Våra kontor förutom huvudkontoret i Solna finns i Göteborg, Jokkmokk, Linköping, Luleå, Trollhättan, Umeå, Uppsala och Västerås.
Vi rekryterar stort och har många lediga tjänster just nu.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss här

Bild: Några av våra nya energihjältar på introduktionsdagar i Solna.
Bild: Alice Øritsland