Högaktuella ämnen på årets Nätbolagsdag

Intressanta föreläsare, lärorika presentationer och diskussioner kring brännande frågor var på agendan när Vattenfall Eldistribution anordnade ett event för sina nätkunder. Nu finns sändningen tillgänglig att se i efterhand.

Efter en inledande välkomsthälsning från vd Annika Viklund navigerade dagens moderator Peter Takács, chef för Kundrelationer elintensiv industri på Vattenfall Eldistribution, deltagarna genom dagens program.

Jakob Eliasson, chef Affärsoptimering och ansvarig för Vattenfall Eldistributions tariffsättning, berättade om stora förändringar i regionnätstariffen framöver och förklarade på ett pedagogiskt vis kostnadernas väg till tariffen, ett komplext ämne som föranledde många frågor från publiken.
(Notera att efter inspelningen har Svenska kraftnät beslutat införa ett kostnadstak på energiavgifter 2023.)

Effektiva tillståndsprocesser så att vi kan få till en snabbare elnätsutbyggnad är avgörande för att elektrifieringen ska gå fort, sa Jane Tollqvist, chef för Tillstånd och rättigheter Vattenfall Eldistribution. Hon gick igenom alla delar som behöver falla på plats innan vi kan börja bygga elnäten, dessa tar tid och är utmanande,  men det finns möjligheter att korta ledtiderna rejält. Nu är tillståndsprocessen ”äntligen i fokus”, sa hon och berättade att det händer oerhört mycket just nu, och det pågår många initiativ som kan göra stor skillnad för projekt i framtiden.

Ett annat ämne som troligtvis är högt på agendan i alla organisationer just nu är säkerhetsläget. ”Vi behöver känna en viss oro och vi behöver förbereda oss,” sa Mikael Vos, Vattenfall Eldistributions säkerhetsskyddschef. Han gick igenom hotbilden, megatrender och möjliga scenarier, och presenterade förslag på åtgärder för hur man kan stärka och skydda sin verksamhet mot angrepp.

Att akut effektbrist kan leda till frånkoppling av elen i vinter är nog de flesta i branschen medvetna om vid det här laget. Gunnar Erixon, driftingenjör på Vattenfall Eldistributions driftcentral, förklarade hur det fungerar och kommer att gå till i praktiken, vilka konsekvenserna är för elnätskunder och att en sådan åtgärd används för att minska dessa konsekvenser och rädda kraftsystemet vid effektbristsituationer. ”Detta är ett sällan använt verktyg”, sa Gunnar Erixon, men det är viktigt att vi är förberedda, att både regionnätsägare och lokalnätsägare förstår vad som gäller och hur de ska interagera. Han understrykte att Vattenfall Eldistribution inte kan frånkoppla underliggande nät så här behöver lokalnätsägare vara insatta i hur ett genomförande av en frånkoppling går till.

Anja Alemdar, Vattenfalls Public & Regulatory affairs-chef, gav en energipolitisk lägesbild nu när vi befinner oss ”mitt i elektrifieringen och den största omställningen sedan den industriella revolutionen” och till råga på det tacklats med en pandemi, ett krig i Europa och en gaskris. Hon redogjorde för EU:s plan för att ta oss ur energikrisen, den europeiska marknadsdesignen av elmarknaden som är på gång, den nya regeringsöverenskommelsen och vad det kan innebära för de frågor som är viktiga för oss.

Han presenterades som ”den med energisveriges mest spännande jobb”. Daniel Gustafsson, avdelningschef för kraftsystem på Svenska kraftnät, ska se till att SvK bygger 600 nya mil transmissionsnät till 2040 och har koll på trender som påverkar utvecklingen och anläggningsportföljen. Han slog fast att bristen på nätkapacitet är den största frågan just nu och ser kompetens och resurser i hela leverantörskedjan samt acceptansfrågan som den största utmaningen.

Dagen avslutandes med en paneldiskussion med Anja Alemdar, Daniel Gustafsson och Cecilia Zetterström, chef för kund och marknad på Vattenfall Eldistribution, som fokuserade på hur vi möjliggör elektrifieringen och försökte svara på var vi står i elektrifieringen idag, vad vi har lärt oss på vägen och hur vi fortsätter framåt.

Se de inspelade filmerna från Nätbolagsdagen 2022 här.
Ladda ned presentationen här.

Se Cecilia Zetterström summera och kommentera dagen här: