Idag den 23 januari är det elens dag!

Vårt moderna samhälle är beroende av el. Den 23 januari varje år firas elens dag för att uppmärksamma värdet av tillgång till el och att den är en förutsättning för att kunna ha den livsstil som vi har idag.

Idag är de flesta av oss beroende av el från det att vi stiger upp på morgonen till dess att vi går och lägger oss. Vi använder el för att brygga vårt morgonkaffe och transportera oss till jobbet och vi fortsätter att använda el tills vi släcker läslampan många timmar senare. Idag tar vi elen närmast för given och det är först när den försvinner som vi påminns hur beroende vi har blivit av el för att kommunicera med varandra, för underhållning, för att laga vår mat och inte minst för att lysa upp och värma våra hem. Idag spelar elen en central roll inom hela samhället och det är svårt att föreställa sig hur livet skulle vara utan el. Ändå är det inte mer än 150 år sedan som vi levde utan el i Sverige. På Vattenfall Eldistribution har vi elen i fokus varje dag och vi arbetar hela tiden för att våra kunder ska ha en god elleverans varje dag, oavsett rådande väder. Varje år investerar vi nära 4 miljarder kronor för att elnäten ska vara av hög kvalitet och rätt anpassade till dagens och morgondagens förväntningar på elnätet. Läs gärna mer om vårt arbete för att bygga framtidens elnät, ett mer vädertåligt elnät anpassat till förnybar energi.