Ny marknadsplats ska öka kapaciteten i Stockholmsregionens elnät

Den 1 december öppnar en helt ny marknadsplats för eleffekt i Stockholmsregionen - sthlmflex. Den invigs under ett digitalt seminarium, med bland andra energiminister Anders Ygeman och Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr bland talarna.

När: 1 december 2020, kl 09.30-10.15

Anmälan: https://magnetevent.se/Event/inbjudan-webbinarium-ny-marknadsplats-okar-kapaciteten-i-stockholms-elnat-40212/

SthlmFlex är ett stort kliv på Stockholms elektrifieringsresa. Elmarknaden öppnar för nya aktörer och blir ett viktigt redskap för att hantera den rådande kapacitetsbristen i regionens elnät.

Den första fasen är ett testprojekt som drivs av Svenska kraftnät tillsammans med regionnätsföretagen Ellevio och Vattenfall Eldistribution.

Lanseringen sker digitalt och medverkar gör:

• Anders Ygeman, energiminister
  • Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholms Stad
  • Johan Lindehag, vd Ellevio
  • Annika Viklund, vd Vattenfall Eldistribution
  • Niclas Damsgaard, chefsstrateg Elmarknad Svenska Kraftnät

I samband med lanseringen kommer det finnas möjligheter att ställa frågor och göra intervjuer.

Mediakontakter

Jesper Liveröd, presskontakt Ellevio 070-92 99 623
Agneta Molinder, pressekreterare Vattenfall Eldistribution 073-08 55 107

Om projektet

Projektet sthlmflex är i ett forsknings- och testskede. Det drivs av Svenska kraftnät, Ellevio och Vattenfall Eldistribution. Det pågår under vinter 2020/21 då förbrukningen – under de så kallade höglastmånaderna - är som högst och behovet av flexibilitet som störst.

Målsättningen är att sthlmflex ska permanentas. Starten, alltså när tjänsterna ska kunna tas i anspråk, är satt till den 1 december i år. Läs mer på https://www.svk.se/sthlmflex

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: https://www.vattenfalleldistribution.se/