Ny regionnätsledning möjliggör ökad tillväxt i södra Stockholmsregionen

Vattenfall Eldistribution driftsätter idag en ny 130 kV-ledning mellan Nykvarn i Nykvarns kommun och Almnäs i Södertälje kommun. Ledningen är den första som tas i drift i ett omfattande uppgraderingsprogram av företagets regionnät för att tillgodose det ökade effektbehovet i Stockholmsregionen.

För att möta den ökande elektrifieringen i samhället och tillväxtplanerna i bland annat Södertälje och Nykvarns kommuner, bygger Vattenfall Eldistribution om och förstärker det regionala elnätet i södra Stockholmsregionen. Transformator-stationer byggs eller moderniseras och befintliga elledningar uppgraderas från 70 till 130 kV.

Den nya regionnätsledningen, och en nybyggd transformatorstation i Almnäs, ger ökad kapacitet och driftssäkerhet i elnätet samt skapar förutsättningar för exploatering av nya bostäder och företag. Den totala investeringen uppgår till 160 miljoner kronor och bidrar bland annat till utvecklingen av en ny företagspark i Nykvarn/Almnäs samt skapar nya förutsättningar för industriell utveckling.

− Med den här ledningen kopplar vi ihop regionnäten i Sörmland och södra Stockholmsregionen vilket ger ett mer robust och driftsäkert elnät. Spänningshöjningen skapar förutsättningar för nya aktörer att etablera i regionen, samtidigt som befintliga industrier får möjlighet att expandera sina verksamheter, säger Mats Engstedt, chef Anläggningsinvesteringar, Vattenfall Eldistribution AB.

Regionnätsledningen i Nykvarn är en del i program Kapacitet Stockholm, Vattenfall Eldistributions omfattande uppgraderingsprogram av regionnätet i Stockholmsregionen. Utöver de 5 km ledning som byggts i Nykvarn planeras ytterligare 30 mil av Vattenfall Eldistributions regionnät i Stockholmsregionen att förnyas fram till 2030. Under de närmaste fem åren investerar företaget fem miljarder kronor i att modernisera och öka kapaciteten inom ramen för Kapacitet Stockholm. Investeringen innebär en väsentlig ökning av överföringsförmågan i elnätet och möjliggör fortsatt tillväxt i regionen.

Vattenfall Eldistribution AB

Mikael Björnér, 0730-54 82 29, mikael.bjorner@vattenfall.com