Rekordhög efterfrågan på anslutningar till elnätet längs Norra Norrlandskusten

Elektrifiering av industrin i norra Sverige, och särskilt i området kring Luleå och Boden, medför en historiskt stor efterfrågan på anslutningar till elnätet. Vattenfall Eldistribution har erhållit förhandsbesked om tilldelning för den första etappen i programmet Fossilfritt Norrland. Tilldelningen möter endast en del av den totala efterfrågan från Vattenfall Eldistributions kunder.

Vattenfall Eldistribution har erhållit förhandsbesked från Svenska kraftnät avseende tilldelning av effekt motsvarande 1000-1500 MW i Svartbyn som försörjer området Luleå/Boden/Piteå. Tilldelningen avser den första etappen i Svenska kraftnäts ledningsförstärkande program i regionen som planeras vara klart 2028-2030. Trots att tilldelningen motsvarar en ökning på hela 5-7 gånger av den befintliga effekten för Luleå täcker den endast en del av det totala kundbehovet.

• Vi är positiva till att vi nu fått besked om en första tilldelning i Svartbyn från Svenska kraftnät, även om den endast tillgodoser en knapp femtedel av den totala efterfrågan från våra kunder. Vi välkomnar därför beskedet från Svenska kraftnät att omgående påbörja planeringen av fler etapper för att kunna möjliggöra elektrifieringen i regionen, säger Cecilia Zetterström, Chef Kund och Marknad vid Vattenfall Eldistribution AB.

Utöver tillgänglig effekt är även tiden kritisk, och de initiativ som tagits för att möjliggöra kraftigt kortade ledtider i tillståndsprocesserna är fortsatt centrala för att möjliggöra omställningen i tid. Initiativ som KOMET och AGON, Accelererad Grön Omställning i Norrbotten, är viktiga för att åstadkomma den förändring som krävs. För att säkra utvecklingen av elnätet behöver alla intressenter samverka; elnätsbolag, kunder, myndigheter, politiker men också allmänhet.

• Det är en historisk omställning vi nu ser som är oerhört positiv för Sveriges tillväxt och konkurrenskraft, den regionala utvecklingen och arbetstillfällen men framförallt för klimatet. Tiden är knapp, och en nära samverkan och samplanering med alla inblandade aktörer krävs för att möjliggöra elektrifieringen, säger Cecilia Zetterström, Chef Kund och marknad vid Vattenfall Eldistribution AB.

För ytterligare information kontakta:

Vattenfall Eldistribution, Carina Netterlind, telefon 0730-72 79 30

Vattenfalls pressjour, telefon 08-739 50 10

Vattenfall Eldistribution AB distribuerar el till mer än 900 000 företag och privatpersoner, genom att driva ett effektivt elnät som möter behoven av nätkapacitet samt el- och leveranskvalitet. Vi bygger framtidens elnät och möjliggör energiomställningen för ett fossilfritt liv inom en generation. I Sverige finns vi i Trollhättan, Stockholm, Jokkmokk, Umeå och Luleå. Läs mer om vår verksamhet på www.vattenfalleldistribution.se