Skyddsrond säkrar säkerhetskulturen

Solen skiner från en klarblå himmel och det är varmt när dagens skyddsrond, även kallad Safety Walk, inleds i ett regionnätsprojekt i Sollentuna kommun norr om Stockholm. Vattenfall Eldistributions projektledare Tawga Marouf, och entreprenören Craftors projektledare Simon Löfdahl och elsäkerhetsledare Timmy Ramstedt, tar emot ett par av Vattenfall Eldistributions högre chefer som är på besök för att inspektera och diskutera arbetsmiljö och säkerhet i projektet.

Grävmaskinen arbetar uthålligt och en traktor lastar lastbil efter lastbil med schaktmassor. Det utgrävda schaktet grundläggs noggrant innan kablar läggs ned och marken återställs.  Ombyggnationen av befintlig markkabel och luftledning utmed sträckan Silverdal –Sjöberg – Edsberg är i full gång, ett av de 50 ledningsprojekt som ingår i program Kapacitet Stockholm och som syftar till att förnya och förstärka regionnätet i Stockholmsregionen. En ny 130 kV-ledning ska ersätta den befintliga 70 kV-ledningen som kommer att raseras efter att den nya ledningen är drifttagen.

Arbetet, som pågår fram till hösten 2025, består av schaktning, förläggning av elkablar, borrning under vägar samt återställningsarbeten, och utförs med hjälp av grävmaskiner, lastbilar, borriggar och andra tyngre maskiner.

– Vid skyddsronden gick vi igenom projektdokumentation, arbetsmiljöplan, inskrivningsrutiner, återsamlingsplats, skyddsutrustning, första hjälpen inkluderat hjärtstartare m.m. Vi tittade också på schaktet där sjökabeln i Edsviken ansluter till land och hur återställningsarbetet skett av sträckan ned till sjön, säger Tawga Marouf, projektledare Vattenfall Eldistribution AB.

Syftet med skyddsronderna är att arbeta med förbättringar kring systematisk arbetsmiljö- och säkerhetskultur, dvs gå igenom arbetsmetoder för att identifiera och åtgärda risker i arbetsmiljön. Huvudmålet är att säkerställa att ingen kommer till skada i vår verksamhet. Entreprenören Craftors

–  Att sätta säkerheten i första rummet har högsta prioritet inom Vattenfall Eldistributions arbetsmiljöarbete. Därför genomför vi regelbundet skyddsronder inom projektverksamheten, som ett komplement till våra ordinarie säkerhetsrutiner i arbetet. Det känns tryggt att konstatera att allt är i sin ordning i det här projektet, säger Mats Engstedt, chef anläggningsinvesteringar, Vattenfall Eldistribution AB.

Läs mer om projektet på Vattenfall Eldistributions webb.

Från vänster till höger: Timmy Ramstedt (Craftor), Simon Löfdahl (Craftor), Mats Engstedt (enhetschef Anläggningsinvesteringar, Vattenfall Eldistribution), Pernilla Ngo Magnusson (chef programkontoret, Vattenfall Eldistribution), Tawga Marouf (projektledare, Vattenfall Eldistribution) och Kjell Eriksson (projektledare, Vattenfall Eldistribution)