Tema tillsammans på Leverantörsdagen 2023

Att elektrifieringen är ett lagarbete blev tydligt när Vattenfall Eldistribution bjöd in sina leverantörer och entreprenörer till en heldag med fokus på vägen framåt.

Leverantörsdagen 2023 den 8 februari bjöd på ett fullspäckat energiprogram med värdefull information om vad som är på gång och spännande samtal om hur Vattenfall Eldistribution tillsammans med sina samarbetspartners möjliggör elektrifieringen. ”Tillsammans” var det genomgående temat som alla talare återkom till när de delade med sig av sina insikter och planer utifrån sina respektive roller.

Dagen inleddes av Vattenfall Eldistributions vd Annika Viklund med en nulägesbild av var vi befinner oss. Vi har en orolig omvärld, ett extraordinärt säkerhetsfokus, ett osäkert ekonomiskt läge med hög inflation, en turbulens på energimarknaden som påverkar människor och samhälle, ny regering och en energipolitik i förändring.

Samtidigt är vi mitt i en elektrifiering av historiska mått där vi tampas med flera utmaningar, inte minst att det brådskar. Energifrågorna är i blickfånget och vi står och verkar mitt i stormens öga, sa Annika Viklund. Hon hade tillförsikt och drog paralleller mellan hjältarna som för hundra år sedan byggde energisverige till framtidens klimathjältar, de som nu jobbar i energibranschen. ”Vi har gjort det förr och tillsammans kan vi göra det igen”, sa hon.

Kund- och marknadschef Cecilia Zetterström som dagligdags möter kunder inför, eller mitt i, omställningen sa att det är kunderna som leder vägen och berättade om hur Vattenfall Eldistribution jobbar för att möta deras förväntningar. Ett panelsamtal med två större kunder om deras behov och utmaningar avslutades med ”full fart framåt trots omvärldsläget” och en samsyn i att vi tillsammans kan göra det möjligt.

”Hälsa och säkerhet i världsklass”
Säkerhetsläget och den ökade hotbilden var självklart högt på agendan, något Mikael Vos, chef för säkerhet och arkitektur, pratade om. Jimmy Laukas, dagens moderator och elsäkerhetssamordnade, delade med sig av sin kunskap om elsäkerhet och lyfte vikten av spänningsprovning och branschgemensamma säkerhetsåtgärder. Marie Nygren-Bonnier jobbar med HSEQ/Hållbarhet och beskrev hur arbetet med det i leverantörskedjan och välkomnade goda exempel så att vi tillsammans kan bli bättre.

En uppskattad punkt på programmet handlade om hur Vattenfall Eldistribution jobbar med innovation. Peter Söderström, chef för Innovation & Market Outlook, gav exempel på innovativa lösningar, många framtagna tillsammans med partners.
Andra viktiga frågor som behandlades var kompetensutmaningen och hur vi säkrar och utvecklar kompetens för att kunna växa med marknadens behov. Alice Øritsland, chef för People, Culture och Sustainability, sa att det är en fråga som hela branschen brottas med och där vi måste ta ett gemensamt grepp för att öka attraktionskraften för branschen.

Mats Engstedt, chef för Anläggningsinvesteringar, gick igenom investeringsläget och de många projekt Vattenfall Eldistribution är involverade i och, tillsammans med leverantörer och entreprenörer, ska genomföra. Han berättade att vi investerar mer än någonsin i ökad utbyggnad och förnyelse av elnätet och att vi inom de närmaste åren kommer att rampa upp investeringarna från dagens nivå på runt 5 miljarder SEK per år till ca 8 miljarder varje år från 2024 och framåt.

Eric Nilsson, inköpschef på Vattenfall, förklarade hur vi genom inköpskedjan driver övergången till fossilfria och hållbara leverantörskedjor samt säkert arbete och vilka förväntningar som finns på leverantörer som vill elektrifiera Sverige med oss.

Förutom presentationerna kunde deltagarna på plats, cirka 150 leverantörer och entreprenörer, mot slutet av dagen samlas i enskilda fokusrum för att diskutera specifika frågor i detalj med Vattenfall Eldistributions representanter.

Se filmen där dagens moderator Jimmy Laukas, summerar dagen och sina intryck.