Tre kvinnor som inspirerar

Möt och inspireras av tre av Vattenfall Eldistributions många kvinnor som gör skillnad varje dag, för omställningen och för ett jämställt samhälle. Adiam, Jane och Ann-Marie är i olika stadier av sin karriär och delar med sig av varför energibranschen är ett spännande karriärval, sin karriärutveckling och sitt bästa karriärtips.

På Vattenfall Eldistribution är alla våra medarbetare värdefulla, men idag på internationella kvinnodagen vill vi lyfta och inspirera våra fantastiska kvinnliga kollegor. Idag lyfter vi också jämställdhetsfrågan och det arbete som pågår och fortfarande behövs för att skapa en mer jämställd energibransch och ett bättre samhälle.

Klicka på bilden för att se videon, möt tre kvinnor i full karriär, inspireras av deras erfarenheter och perspektiv här och läs mer om deras energikarriär nedan.

Adiam Iyassu, Affärsanalytiker på Business Strategy, Vattenfall Eldistribution
Adiam arbetar med utveckling och implementering av långsiktiga strategiska mål utifrån bland annat verksamhetsplanering och processutveckling. Hon är i grunden utbildad ekonom med fördjupning i finans och management, och arbetade inom banksektorn innan hon började på Vattenfall Eldistribution 2019. Med en gedigen bakgrund i risk- och regelefterlevnadsfrågor ser hon likheter mellan bank- och energisektorn givet graden av reglering som tillämpas inom branscherna, särskilt för elnätsbolag, men framhåller att ”det nog aldrig funnits en mer spännande tid att arbeta inom energibranschen än just nu, och framförallt från mer av ett helikopterperspektiv av verksamheten med strategifrågor”.

Jane Tollqvist, chef för Tillstånd och Rättigheter, Vattenfall Eldistribution
Jane är chef för avdelningen Tillstånd och Rättigheter som ansvarar för att både tillse nya och förvalta bolagets koncessioner och markrättigheter. Hon är ekonom i botten med inriktning mot organisation och ledarskap och har jobbat i elnätsbranschen i snart 15 år. Hon började sin karriärresa på Fortum Distribution och fick efter några år förmånen att jobba med försäljningen av Fortums svenska elnät vilket resulterade i bildandet av Ellevio. Där jobbade hon sen fram till 2019 då  hon blev Vattenfallare. Under åren har hon jobbat med flera olika delar av elnätsaffären, både med fokus på lokalnät och regionnät, och med ansvar för allt från juridiska till tekniska avdelningar.

Ann-Marie Gelius, Enhetschef Nätanslutningar Lokalnät, Vattenfall Eldistribution
Ann-Marie sitter i ledningen för Vattenfall Eldistribution och leder den enhet som ansvarar för att genomföra de kundinitierade anslutningarna till lokalnätet som innebär någon form av byggnationer i lokalnätet - nyanslutningar, utökningar, ombyggnationer, anslutning av produktionsanläggningar och tillfälliga anläggningar (>63 A) för både privat- och företagskunder.
Hon började på Vattenfall Eldistribution 2022 men har en lång karriär i elnätsbranschen som började 1990 på ABB. Där jobbade hon i 23 år i olika roller och delar; med försäljning, teknik och största delen av tiden som chef inom projektverksamhet. Därefter bytte hon från leverantörsperspektivet till beställarperspektivet och började på Svenska kraftnät i en roll med ansvar som växte från nätplanering och underhåll till anläggningsförvaltning. 2020 bytte hon perspektiv igen, från stamnät till lokalnät och blev affärsområdesansvarig inom ett kommunalt energibolag.

Fakta jämställdhet på Vattenfall Eldistribution
Vattenfall Eldistribution jobbar aktivt och medvetet för ökad jämställdhet på alla nivåer och med fokus på mångfald ur alla aspekter. För oss handlar det om att vara en jämställd arbetsplats med bra arbetsmiljö, att tillgängliggöra lika villkor och samma rättigheter och möjligheter för alla samt att fortsätta det långsiktiga arbete som krävs för att uppnå en samhälle där alla är jämställda.

Vårt jämställdhetsarbete har hittills lett till att vi har många kvinnor på ledande positioner men att vi behöver anstränga oss mer.
I Vattenfall Eldistributions ledningsgrupp är kvinnorna numera i majoritet, sex kvinnor och fyra män.
Andelen kvinnor som är chefer på Vattenfall Eldistribution ligger idag på 41 procent.
Totalt på företaget är 35 procent kvinnor.

Vi och hela energibranschen behöver fler kompetenta kvinnor för att möjliggöra omställningen men också för att bygga ett mer jämställt samhälle. Vi fortsätter på den inslagna vägen med att driva jämställdhet eftersom vi är övertygade om att olika perspektiv berikar vår verksamhet och skapar goda resultat.

Läs mer om vårt arbete för mångfald, jämställdhet och inkludering här.