Två nätutvecklingsprojekt från Vattenfall Eldistribution utvalda till Ei:s arbete med kortare ledtider

Energimarknadsinspektionen (Ei) presenterade idag 24 projekt som ska vara del av det myndighetsgemensamma arbete med snabbare tillståndshantering som Ei fått i uppdrag från regeringen. Två av Vattenfall Eldistributions projekt är med bland de utvalda projekten: Vattenfall Eldistributions regionnätsförstärkningar i Göteborg samt Vitåforsprojektet som ska möjliggöra ett ökat effektuttag till Vitåfors gruvområde i Gällivare kommun.

Det ökade behovet av el i vår vardag liksom de stora elintensiva satsningarna inom industrin gör att behovet av el ökar i samhället i stort. Vartefter behoven ökar behövs även nya elledningar för att säkerställa en fortsatt robust och effektiv leverans av el till våra kunder. Att planera och bygga elnät tar tid och processen från förslag till färdigbyggd ledning är idag omfattande och tidskrävande.

Energimarknadsinspektionen har sedan flera år arbetat för utveckla arbetssätt i tillståndshanteringen för att korta ledtiderna vid elnätsutbyggnad. I ett nytt regeringsuppdrag ska de nu fortsätta utveckla och genomföra metoder och arbetssätt som identifierats. Inom ramen för detta myndighetsgemensamma uppdrag ska arbetet att utveckla processen testas inom ramen för faktiska ansökningar och projekt. Arbetet att utveckla processen ska ske gemensamt med Lantmäteriet, berörda länsstyrelser och branschen.

- Vi är mycket glada att dessa två projekt valts ut till detta viktiga arbete. Vi ser fram emot att ta en aktiv roll i att testa de nya arbetssätten i samverkan med alla parter inom uppdraget. Ledtiderna för elnätsutbyggnad behöver förkortas och denna typ av samverkan är mycket viktig för en effektiv process, säger Jane Tollqvist, chef för avdelningen Tillstånd och rättigheter på Vattenfall Eldistribution.

Elektrifieringen har givit en historiskt stor efterfrågan på anslutningar till elnätet och de tidskrävande tillståndsprocesserna är då en stor utmaning. De projekt som valts ut av Ei är viktiga för energiomställningen. Uppdraget ger utrymme för en öka dialog mellan parterna i viktiga frågor, en dialog som blir en förutsättning för att nu pröva hur de olika stegen i processen kan genomföras på mest effektiva grunder.

- Elektrifieringen är en förutsättning för hela energiomställningen och samhället. För att möta behoven av elektrifiering och anslutning av förnybar elproduktion behöver vi bygga ut elnätet. Om vi kan förkorta ledtiderna för den utbyggnad av elnätet som behövs innebär det att vi i slutändan ökar möjligheterna för hela samhället att nå klimatmålen, säger Jane Tollqvist

Mer information om det myndighetsgemensamma arbetet

Ei:s nyhet om samarbetet

Information om projektet hos Ei

Läs mer om utvalda projekt

Vitåfors

Regionnätsförstärkningar Göteborg

Gotlands Elnät AB har också ett projekt som valts ut inom ramen för Ei:s uppdrag. Projektet är en del av Kapacitet Gotland och undersöker hur man kan förnya elnätet mellan Stenkumla och Slite.