Vattenfall Eldistribution beviljas koncession för anslutning av Microsofts serverhallar

Energimarknadsinspektionen har beviljat Vattenfall Eldistribution koncession (tillstånd) för tre ledningssträckningar i Gävle kommun. Ledningarna ska ge Microsofts serverhallar i Ersbo och Stackbo en stabil och driftsäker anslutning till elnätet.

−  Det är mycket glädjande att Ei har beviljat koncession för ledningarna som har den kapacitet och driftsäkerhet som krävs för att möjliggöra en fossilfri elleverans till vår kund. Det är en viktig milstolpe i projektet, säger Mats Engstedt, chef Anläggningsinvesteringar, Vattenfall Eldistribution AB.

Koncessionsbesluten gäller ledningssträckorna Öby – Ängsberg Södra, Ängsberg – Ängsberg Södra samt Ersbo – Stackbo/Ängsberg. Den sista ansökan för sträckan Tuna– Stackbo/Ängsberg är under fortsatt handläggning av Ei.

De tre koncessionsbesluten från Energimarknadsinspektionen (Ei) är avgörande i det fortsatta arbetet med att förstärka elnätet för anslutning av Microsofts tre serverhallar i Gävle och Sandviken.

Nu pågår för- och detaljprojekteringsarbeten samt arbete med markåtkomst längs de sträckningar Vattenfall Eldistribution har ansökt om linjekoncession.

Utbyggnaden av elnätet i Gävle och Sandviken beräknas vara klar i slutet av 2026.

Vattenfall Eldistribution AB

Mikael Björnér, 0730-54 82 29, mikael.bjorner@vattenfall.com