Vattenfall Eldistribution beviljas koncession för fyra 150-kV ledningar mellan Degerträsk och Boden Industrial Park

Energimarknadsinspektionen har beviljat Vattenfall Eldistribution koncession (tillstånd) för fyra 150 kV-ledningar som ska gå mellan Degerträsk station och Boden Industrial Park (verksamhetsområdet Svartbyn) i Bodens kommun. Ledningarna ska ge H2 Green Steel:s stålverk en stabil och driftsäker anslutning till elnätet.

I juni 2023 lämnade Vattenfall Eldistribution in en ansökan om nätkoncession för linje för de elledningar som ska möjliggöra anslutningen H2 Green Steel:s stålverk i Svartbyn, Bodens kommun. Energimarknadsinspektionen har nu meddelat tillstånd för ledningarna, vilket är en viktig möjliggörare för tillverkningen av grönt stål.

– Det är mycket glädjande att Ei har beviljat koncession för ledningarna, det möjliggör en fossilfri elleverans till vår kund. Det är en viktig milstolpe för ett projekt som ska bana väg för industrins på vägen i industrins gröna omställning i norr, säger Tomas Carlefalk, programledare för Industri och data, Vattenfall Eldistribution AB.

Koncessionsbeslutet gäller två ledningssträckningar från Degerträsk till Boden Industrial Park, i Svartbyn i Bodens kommun, sträckorna väst och öst. Respektive ledningssträcka omfattar två sambyggda ledningar. Nu pågår för- och detaljprojekteringsarbeten längs de sträckningar Vattenfall Eldistribution har beviljats linjekoncession.

Mer information om projektet

Frågor hänvisas till Vattenfall Eldistributions pressjour, tel 08-739 50 10