Vattenfall Eldistribution beviljas koncession för ny 130kV-ledning mellan Himmeta-Arboga-Kungsör

Energimarknadsinspektionen har beviljat Vattenfall Eldistribution koncession (tillstånd) för den 130kV elledning som ska gå mellan Himmeta, Arboga och Kungsör i Västmanlands län. Ledningens syfte är att förstärka vår kund Mälarenergi Elnät AB:s befintliga 40 kV-nät i området och är en förutsättning för att tillgodose det ökade behovet av el och för att öka driftsäkerheten.

I regionen Arboga-Kungsör märks ett ökat elbehov, inte minst från industrier som önskar etablera sig i området. Kapaciteten i det nät som förser Arboga och Kungsör med el är idag helt utnyttjad och en förstärkning av elnätet är därför nödvändig för att säkerställa en säker och tillförlitlig elleverans.

I mars 2021 lämnade Vattenfall Eldistribution in en ansökan om nätkoncession för linje för den elledning som är en förutsättning för det effektuttag som ska möjliggöras. Energimarknadsinspektionen har nu meddelat tillstånd för ledningen.

─ Elnätet spelar en central roll i klimatfrågan och energiomställningen och vi är väldigt glada för det här beskedet från Ei vilket kommer att innebära att regionen får ett robust och framtidssäkrat elnät, säger Kajsa Danielsson, chef Kundrelationer stora uttagskunder.

Mer information om projektet

vattenfalleldistribution.se/arboga