Vattenfall Eldistribution etablerar sig i Umeå för att möta tillväxt

För att stärka närvaron i Västerbotten och bidra till att möjliggöra nya satsningar på elektrifiering i norra Sverige har Vattenfall Eldistribution fattat beslut om etablering i Umeå. Sedan tidigare finns kontor i Solna, Luleå, Jokkmokk och Trollhättan.

Elnäten är centrala som möjliggörare i den pågående energiomställningen och Vattenfall Eldistribution kraftsamlar för att bli fler som kan utveckla elnätet för en mer klimatsmart framtid. Med denna etablering skapas förutsättningar för tillväxt och konkurrenskraft i en viktig region.

Vattenfall Eldistributions nya medarbetare kommer att sitta i ett klimatsmart kontor på Kungsgatan i Umeå. Byggnaden som rymmer cirka 500 anställda från andra delar av Vattenfall anpassas nu för att möta behovet.

Vattenfall Eldistribution AB distribuerar el till mer än 900 000 företag och privatpersoner, genom ett effektivt elnät som möter behoven av nätkapacitet samt el- och leveranskvalitet. Vi bygger framtidens elnät och möjliggör energiomställningen för ett fossilfritt liv inom en generation. I Sverige finns vi på tre orter – Trollhättan, Stockholm och Luleå. Läs mer om vår verksamhet på www.vattenfalleldistribution.se