Vattenfall Eldistribution firar Gotlandslänken och 70 år av banbrytande elteknik

Idag för 70 år sedan skapade Vattenfall tillsammans med Asea teknikhistoria genom att bygga och driftsätta världens första kommersiella högspända likströmsöverföring, HVDC, mellan fastlandet och Gotland.

Gotlandslänken, en 96 kilometer lång undervattensströmkabel som överför el med högspänd likström, var den första i sitt slag i världen när den driftsattes den 7 mars 1954 och Gotland anslöts mot övriga Sveriges elnät.

HVDC-tekniken var ett nytt sätt att överföra elektricitet på över långa avstånd med minimala förluster och Gotlandslänken och pionjärerna bakom, ABB (tidigare Asea) och Vattenfall, belönades 2017 med Sveriges första ”IEEE Milestone” av Institute of Electrical and Electronics Engineers, ett pris som beskrivs som Nobelpriset för elektroingenjörer.

Gotlandslänken uppfyllde hela Gotlands elbehov ända till 80-talet då den ersattes av Gotland 2 och Gotland 3 innan den slutligen togs ur drift 1986.  Den ursprungliga effektkapaciteten på 20 MW har under åren uppgraderats i takt med att tekniken utvecklats och elförbrukningen på ön ökat. En betydelsefull uppgradering gjordes 1983 när världens första vattenkylda HVDC-anläggning, Gotland 2, ersatte den historiska länken. Detta möjliggjorde en överföringskapacitet på 130 MW. 1986 utökades kapaciteteten till ön ytterligare genom Gotland 3 vilket resulterade i en bipol på 2x130 MW. År 2001 kompletterades den befintliga HVDC-utrustningen så att länkarna numera kan vändas och vid behov även överföra kraft till fastlandet.

Dagens Gotlandsförbindelse förser Gotlands cirka 60 000 invånare med el och möjliggör överföring till fastlandet av vindkraft som produceras på ön. Gotlandsförbindelsens hjärta är Vattenfall Eldistributions toppmoderna kontrollanläggning på ön. Den säkerställer att överföringen av energi fungerar driftsäkert och att rätt mängd energi överförs mellan fastlandet och ön.

Industrins omställning, utbyggnad av fossilfri elproduktion och ett växande samhälle har under de senaste åren medfört att nuvarande fastlandsförbindelse på sikt inte är tillräcklig för att säkerställa elförsörjningen på Gotland. Svenska kraftnät har uppdraget att utreda hur det ökade elbehovet till Gotland ska säkerställas och planerar mot bakgrund av det för byggnation av en ny förbindelse till ön omfattande två 220 MW sjökablar för växelström vilka beräknas tas i drift 2030.

Se video om HVDC-kabelbygget här

Kontrollrummet 1954
Dr Uno Lamm brukar benämnas HVDC-teknikens fader. När Gotlandslänken skulle driftsättas ska stationsmästare Nils Malmström ha skrivit i dagboken: ”Nu ska vi se om Dr Uno Lamm kan räta ut en sinuskurva”.