Vattenfall Eldistribution startar förstärkningarna av regionnätet runt Luleå

Den gröna omställningen innebär en historisk utveckling av elnäten i norra Sverige. Nu tar Vattenfall Eldistribution det första steget med förstärkningarna av regionnätet till Luleå, en ledning mellan Lerbäcken och Hertsöfältet.

För att möjliggöra tillväxten i Luleå och samtidigt säkra en tillförlitlig och stabil elleverans, inleder nu Vattenfall Eldistribution arbetet med att bygga ut och förstärka regionnätet runt Luleå. Förstärkningarna i området ökar överföringskapaciteten till Luleå och möjliggör samtidigt etableringen av energikrävande industrietableringar i Luleå.

- Vattenfall Eldistribution tar krafttag och ökar investeringarna i elnätet för att accelerera elektrifieringen. Att vi nu startar den första etappen av våra planerade förstärkningar av regionnätet runt Luleå gör att vi samtidigt tar ett viktigt steg till att skapa förutsättningar för samhällets klimatomställning, säger Mats Engstedt, chef Anläggningsinvesteringar på Vattenfall Eldistribution.

Ledningen Lerbäcken-Hertsöfältet är den första av ett antal etapper som tillsammans ska skapa det elsystem som behövs för att möta det ökade behovet av el i Luleå. I kommande etapper planerar Vattenfall Eldistribution ytterligare förstärkningar av regionnätet för att möta den ökade efterfrågan av effekt i området.

- Regionen växer och för att säkra den utveckling av elnätet som behövs för att möta tillväxten behöver vi alla samverka; elnätsbolag, kunder, myndigheter och politiker. Tillsammans och i samverkan skapar vi de bästa förutsättningarna för den gröna omställningen, säger Mats Engstedt

Den nya ledningen mellan Lerbäcken och Hertsöfältet byggs i samarbete med Luleå Energi och kommer att öka matningskapaciteten till Luleå tätort. Den ansluter till den nya stationen på Hertsöfältet som också byggs i samverkan mellan bolagen.

Carina Netterlind, pressekreterare, tel 0
73 072 79 30
Vattenfalls pressjour, telefon 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Fakta om ledningen

• Anläggningen av denna ledning utgör den första etappen i förstärkningarna av Vattenfall Eldistributions regionnät runt Luleå.
  • Ledningen är ca 6,5 km lång och går mellan en befintlig station vid Lerbäcken i Luleå och den nya station som byggs på Hertsöfältet. Stationen byggs av Luleå Energi i samverkan med Vattenfall Eldistribution.
  • Vattenfall Eldistribution investerar strax under 130 miljoner SEK i denna ledning, en del av de 3,6 miljarder som investeras i förstärkningar av elnätet i Norrbotten.
  • Regionnätsförstärkningarna runt Luleå kommer att gå vidare med flera etapper. Nästa etapp är två 130 kV-ledningar som planeras mellan Svartbyn och den nya stationen på Hertsöfältet. I en kommande etapp planeras även för två 150 kV-ledningar från den nya stationen till Svartöns Industriområde, ledningarna är avsedda att ansluta LKAB:s planerade Reemap-projekt till elnätet.