Vattenfall Eldistribution tecknar nytt ramavtal på upp till 2,7 miljarder avseende tekniska konsulttjänster

Energiomställningen är avgörande för att lösa klimatutmaningarna och elnätet spelar en central roll. Elektrifieringen är en möjliggörare och en förutsättning för denna utveckling. För att klara utbyggnaden upphandlar Vattenfall Eldistribution ett nytt ramavtal av tekniska konsulttjänster med ett tak på 2,7 miljarder, under en avtalsperiod på upp till fem år.

Hela 37 olika leverantörer har kontrakterats som kommer att täcka merparten av Vattenfall Eldistributions behov av konsulttjänster inom Sverige. Det nya ramavtalet syftar till att möjliggöra avrop av både enskilda kompetenser och flexibla paket med flera olika kompetenser.

Tjänsterna innebär en mix av kompetenser som ska säkra upp våra olika behov, som exempelvis stöd inom förundersökningar, beredningar och tillståndsansökningar. Andra konsultroller kan t.ex. vara projektledare och projektörer, beredare, konstruktörer och nätberäkningsingenjörer, säger Mats Engstedt, chef för Anläggningsinvesteringar på Vattenfall Eldistribution.

Ramavtalstiden sträcker sig över åren 2024-2025 med möjlighet till förlängning med ett år i taget upp till tre år. Värdet på ramavtalet är upp till 2,7 miljarder och den planerade avropstakten motsvarar en ökning med över 50 procent jämfört med tidigare ramavtal inom området.

Vattenfall Eldistribution behöver dubbla överföringskapaciteten i sitt elnät och säkra den leveranskvalitet som förväntas av kunder och samhälle. För att klara utbyggnaden av elnätet i den takt som krävs, är det avgörande att säkra den kompetens som behövs. Idag är den totala investeringsnivån drygt 5 miljarder, men behöver fram till 2030 öka till cirka 8-10 miljarder per år.

Genom avtalet ökar vi vår förmåga att motsvara våra kunders och samhällets önskemål om att accelerera takten i elektrifieringen, säger Mats Engstedt.

Vattenfall Eldistribution, Carina Netterlind, pressekreterare, telefon 0730-72 79 30

Vattenfalls pressjour, telefon 08-739 50 10, press@vattenfall.com