Yvonne Ruwaida utsedd till expert inom flexibilitet på EU-nivå

Elnätsorganisationen EU-DSO tillsätter ny expertgrupp för att arbeta med utformningen av nätkoder för flexibilitet. Yvonne Ruwaida, affärsstrateg på Vattenfall Eldistribution, deltar i arbetet som en av tre svenska experter.

Elnäten har en nyckelroll för både klimat och energiomställningen. Därför samlas EU:s 900 elnätsföretag i en ny organisation, EU-DSO (European Distribution System Operators). Organisationens uppdrag är bland annat att öka effektiviteten i eldistributionen och skapa rätt förutsättningar för elnäten att bidra till klimat- och energimålen.

Flexibilitet är ett samlingsbegrepp för olika åtgärder som syftar till en mer effektiv användning av elnätet och problemlösning för att motverka kapacitetsbrist, som t ex frekvenshållning, spänningshållning och överlast. Flexibilitet används av elnätskunder för att minska kostnaden relaterat till såväl elpris som elnätskostnad.

Enkelt beskrivet innebär köp av flexibilitetsleverantörer att elanvändare och elproducenter kan bidra till att motverka kapacitetsbrist i elnätet, genom att antingen minska sin elanvändning eller öka sin elproduktion under en viss tid jämfört med vad man annars skulle ha gjort. Handeln kan ske på en digital marknadsplats där flexibilitetsleverantörer och elnätsföretag anmäler sig för att köpa eller sälja flexibilitet som sedan kan avropas genom fria bud eller avtalsbud.

─ Expertgruppen Distributed Flexibility inom EU-DSO, ska arbeta med de nätkoder rörande flexibilitet som EU:s reglermyndighet ACER ska ta fram under 2022 och 2023. Nätkoder är europeiska föreskrifter som gäller i alla EU-länder. Nätkoderna kan komma att handla om frågor som hur prekvalificeringsprocessen ska se ut, hur avrop av flexibilitetstjänster ska valideras, vilken mätdata som ska användas och hur olika marknader ska koordineras, förklarar Yvonne Ruwaida uppdraget.

Idag jobbar framförallt transmissionsnäten med flexibilitet. I Sverige har Svenska kraftnät utvecklat reglerna så att det ska bli möjligt för andra aktörer än vattenkraft och gasturbiner att delta. Nu ökar intresset för batterier och aggregatorer att delta på balansmarknaderna. Med de nya nätkoderna ska det bli lättare för flexibilitetsleverantörer att delta med sin flexibilitet på flera marknader. Det ska även bli lättare för lokalnät och regionnät att arbeta med flexibilitet.

─ Jag kommer ta med mig praktiska erfarenheter från Vattenfall Eldistributions arbete med flexibilitetsmarknaderna CoordiNet och sthlmflex, bilaterala avtal och Laddinfra. Det första jag börjat med, tillsammans med kollegor i branschen, är att skriva en ordlista så att vi får ett mer enhetligt språk och en ökad gemensam förståelse när vi diskuterar flexibilitet och elnät. Vi planerar för breda dialoger om arbetet med nätkoderna, säger Ruwaida.

I Sverige drivs EU-projektet CoordiNet och FoU-projektet sthlmflex som två demonstrationer med marknadsmässiga köp av flexibilitetstjänster på en flexibilitetsmarknad i samarbete med Svenska kraftnät, E:ON Energidistribution och Ellevio.

Det första öppna dialogmötet om nätkoderna kommer att hållas i Energiföretagens regi den 13:e juni. Så håll utkik!

Läs mer Kapacitetsbrist i elnätet | Vattenfall Eldistribution

EU-bilden är ett montage för att symbolisera energiarbetet. © European Union, 2022