• Vattenfall Oy/

Vattenfalls och Forststyrelsens Vind Café lockade många kommuninvånare till Korsnäs ungdoms- och byaförenings hus

Publiken var intresserad av bland annat  fiskets framtid i området, pågående havsbottenundersökningar och projektets framtid.

Över 70 personer samlades på torsdagskvällen i Korsnäs ungdoms- och byaförenings hus för Vind Café-evenemanget för att höra vad som händer nu och i den närmaste framtiden i Korsnäs havsvindkraftsprojekt.

“Nu fokuserar vi på miljökonsekvensbedömningsprojektet och samtidigt fortsätter vi med den tekniska planeringen av projektet och gör undersökningar i området. Vi följer också noga vad som händer på regional nivå”, berättade Klaus Nissen, Vattenfalls projektledare.

Två fartyg undersöker för närvarande havsbottnen utanför Korsnäs. Havsbottenundersökningarna började i juni och fortsätter tills isarna kommer.
“Med undersökningarna samlar vi in information om vilka lager som finns i havsbotten. Var havsbotten är hård och var den är mjuk, om det finns grundgas, stora lösa stenar, kablar eller skeppsvrak. Med hjälp av informationen kan vi planera var vindkraftverken kan placeras säkert. Vi rör inte själva havsbotten, undersökningarna görs med sonar. Undersökningen stör inte heller fiskbestånden”, konstaterade Peter Lisager, Vattenfalls ledande geofysiker.

Under de senaste veckorna har en helikopter också utfört elektromagnetiska undersökningar på fastlandet i Korsnäsområdet för att ta reda på var berggrunden är så att luftledningar kan placeras.

Anders Thomsen, Vattenfalls tekniska projektledare, presenterade hur fiskebyn Hvide Sande i Danmark blev ett nav för havsvindkraft.
“Havsvindkraftsparken erbjuder många olika arbetsuppgifter. Korsnäs behöver bland annat dussintals tekniker och många andra yrkesverksamma. En viss teknisk utbildningsbakgrund är användbar, men det är också möjligt att omskola sig för många uppgifter”.

Publikdiskussionen var aktiv. Publiken var särskilt intresserad av om fiske kan fortsätta i området. Näringen har kunnat fortsätta i alla havsvindkraftsparker som hittills byggts och Vattenfall för en dialog med fiskarna. Kommuninvånarna diskuterade också vätets roll och projektets framtid. Experterna påminde om att havsvindkraftsprojekt är långa processer och att vad som helst kan hända i olika faser. Men Vattenfall och Forststyrelsen är engagerade i att slutföra projektet.

Vattenfall inledde 2022 ett samarbete med Forststyrelsen för att bygga Korsnäs havsvindkraftspark. Korsnäs havsvindkraftspark har stor betydelse för att öka Finlands energisjälvförsörjning och stöder regeringens mål att vara koldioxidneutral till 2035. Parken är den första havsvindkraftsparken i industriell skala i Finland. Projektets kapacitet är 1,3-2,5 GW och den möjliga årliga produktionen är 5-7 TWh. När det är färdigt kommer det att producera förnybar energi som motsvarar över 350 000 eluppvärmda egnahemshus årliga förbrukning i Finland. Parken förväntas vara i drift på 2030-talet.

Photo:
Kukka-Maaria Kallio

Mer information:
Kukka-Maaria Kallio, Intressentchef, Metsähallitus, +358 50 310 0485, kukka-maaria.kallio@metsa.fi
Heli Satuli, Kommunikationschef, +358 40 480 4075,
heli.satuli@vattenfall.com

Vattenfall
Vattenfall är ett av Europas största energiföretag med cirka 20 000 anställda och över 14 miljoner kunder. I över 100 år har Vattenfall elektrifierat industrin, levererat energi till hem och moderniserat våra liv med innovationer och samarbete. Vårt mål är fossilfrihet. I Finland har Vattenfall 9 vattenkraftverk och vi utvecklar för närvarande Finlands första havsvindkraftspark i industriell skala i Korsnäs. www.vattenfall.com