15 idrottare i Vattenfalls talanggrupp till OS

Report this content

Nu är uttagningen till OS i London klar. 15 unga, lovande aktiva som ingår i Vattenfalls talanggrupp finns med. Sporterna brottning, friidrott, gymnastik, judo, skytte, segling och simning finns representerade.

- Det här är mycket glädjande. Att så många i vår talanggrupp får chansen att göra sitt första OS är ett kvitto på vad det betyder att lovande aktiva får chansen att satsa hundra procent på sina idrotter, säger Annika Bränning, Vattenfalls chef för Group-wide Partnerships.

Totalt ingår 32 idrottare i Vattenfalls talanggrupp så det är alltså nära hälften av dessa unga talanger som redan fått sin första OS-biljett.

- De som inte är med redan nu kommer säkert vara framme till nästa OS. Talangstödet bäddar för framtida, svenska, OS-framgångar, säger Stefan Lindeberg, ordförande för SOK, Svenska Olympiska kommittén.

Listan över Vattenfall-talanger som åker till OS:

Henna Johansson Brottning
Johan Eurén  Brottning
Angelica Bengtsson Friidrott
Ebba Jungmark Friidrott
Jonna Adlerteg Gymnastik
Marcus Nyman  Judo
Astrid Gabrielsson Segling
Josefin Olsson  Segling
Lisa    Ericson  Segling
Jennie Johansson Simning
Joline Höstman Simning
Marcus Svensson Skyttesport
Stefan Nilsson  Skyttesport
Therese Lundqvist Skyttesport

Från Team Vattenfall, där redan etablerade olympier ingår, kommer Rolf-Göran Bengtsson, ridsport, Lisa Nordén, triathlon, Fredrik Lööf, segling och Frida Svensson, rodd, att representera Sverige vid OS i London som startar den 27 juli.

För mer information, kontakta:
Viktoria Raft, pressekreterare, tel: 08 739 61 75, mob: 0722 32 06 31

Från Vattenfalls Pressavdelning, tel: 08 739 50 10, press@vattenfall.com

Hösten 2011 ingick Vattenfall partnerskap med de nationella olympiska kommittéerna i Sverige, Tyskland och Nederländerna. Genom partnerskapet stöttar vi ett trettiotal lovande idrottare i talanggrupperna från respektive land och dessutom åtta redan etablerade atleter i Team Vattenfall – ett för varje land. Både vinter och sommaridrotter finns representerade i partnerskapet. För mer information: http://os.vattenfall.se/

Taggar: