16 klubbar får ”Snösponsring” från Skidförbundet och Vattenfall

I april 2008 gick Vattenfall för första gången ut till samtliga medlemmar i Svenska Skidförbundet med möjligheten att ansöka om ”Snösponsring” om max 100 000 kronor.

Denna tredje säsong har en jury utsett följande klubbar:

• IFK Skövde - Föreningen har fått pengar för att investera i en manuell fläkt kanon.
  • Föreningen Falu Freeride Klubb - Föreningen har fått ekonomiskt stöd för att kunna tidigarelägga byggandet av en lekplats på snö för barn.
  • Gimo IF Skidklubb - Gimo IF har fått sponsringsstöd för inköp av ett dragfordon till spårmaskinen.
  • Deje Alpina Klubb - Deje Alpina har fått snösponsring till att byta ut den nuvarande linan till liften.
  • IFK Umeå - Föreningen har fått sponsringsstöd till att bygga ett  nytt område för skidlek.
  • Bengtsfors Bois - Klubben har fått sponsringsstöd till att köpa ny pistmaskin.
  • Uddevalla Skidklubb - Skidklubben har fått stöd för att kunna bredda skidspåren.
  • Visborgs OK - (och Svaide Roma SOK) har fått sponsringsstöd till inköp av en snökanon.
  • Göteborgs Skidklubb - Skidklubben har fått sponsringsstöd till att genomföra en omfattande renovering av backe K15, K10 samt K5.
  • Järla Skidor - Järla Skidor har fått sponsringsstöd till att köpa in ny skoter samt färdigställa ett garage.
  • Säffle Skidklubb - Säffle skidklubb har fått sponsringsstöd till förbättringar av sitt snökanonsystem.
  • IFK Mora Alpina Klubb - Klubben har fått sponsringsstöd till nödvändiga markarbeten till sin Skicrossbana.
  • Örebro Slalomförening - Föreningen har fått sponsringsstöd till en bättre elbelysning i anläggningen där man  tränar och tävlar.
  • Vreta Skid och Motionsklubb - Vreta skidklubb har fått sponsringsstöd till att bygga en konstsnöanläggning.
  • Gävle Alpina SK - Klubben har fått sponsringsstöd till upprustning av klubbstuga.
  • Järfälla Alpina Skidklubb -Järfälla alpina har fått sponsringsstöd till att genomföra förbättringar av snösystemet och elbelysningen.

Vattenfall har sedan 1994 stöttat Svenska Skidförbundet genom olika sponsoravtal. I dag omfattar samarbetet alla grenar inom Svenska Skidförbundet och Skidskytteförbundet.

Våren 2008 introducerades ”Snösponsring” med mål att direkt stötta lokala skidklubbar runt om i landet. Motiveringen för att få sponsring kan handla om olika behov kopplade till snö så som snökanoner, ny belysning i skidspåren eller frakt av snö från ishall till backe.

Av Sveriges omkring 1500 skidklubbar är 700 aktiva. Av dessa ansökte närmare 300 om snösponsring.

- Det är mycket roligt att intresset från klubbarna har varit så stort. Vi fick in många bra motiveringar så det var en stor utmaning för juryn att utse vilka klubbar som skulle få snösponsring säger Annika Bränning, Sponsorchef Vattenfall Norden.

- Snösponsringen gör det möjligt för oss att ge välbehövligt finansiellt stöd till lokala klubbar som ofta drivs runt av engagerade medlemmar helt utan ersättning. En välkommen sidoeffekt av alla ansökningar är också att vi fått värdefull information om klubbarna och deras behov, säger Per Lehmann, förbundsdirektör, Svenska Skidförbundet.

Juryn bestod av följande personer:

Annika Bränning Sponsorchef, Vattenfall Norden
Per Lehmann, Förbundsdirektör Svenska skidförbundet
Hans-Eric Shultz , Längd chef
Jenny Eidolf, chef skid-och snowboardgrenar
Per-Åke Yttergård, ansvarig Nationell verksamhet längd
Anders Sundqvist, Alpin sportchef
Thomas Sjödin, Nationell verksamhet alpint

För mer information, vänligen kontakta:

Per Lehmann, Svenska Skidförbundet
telefon: 070-372 03 48, e-post:per.lehmann@skidor.com
Annika Bränning, Sponsorchef Vattenfall Norden