• Vattenfall/

Alexander van Ofwegen ny Senior Vice President och chef för affärsområdena Customers & Solutions och Heat på Vattenfall

Alexander van Ofwegen har utsetts till ny Senior Vice President och chef för affärsområdena Customers & Solutions och Heat på Vattenfall. Han efterträder Martijn Hagens, som nyligen utsågs till Senior Vice President och chef för affärsområdet Markets från och med 1 januari 2024. Detta är också det datum som Alexander van Ofwegen tillträder sin nya tjänst.

Alexander van Ofwegen har en lång karriär på Vattenfall och erfarenhet av olika chefsroller inom organisationen sedan han började 2001. Han har en bakgrund inom maskinteknik och ekonomiförvaltning. För närvarande är han chef för affärsenheten Heat i Nederländerna. Han är även finansdirektör för Vattenfall N.V. i Nederländerna.

”Jag är väldigt glad att Alexander träder in i denna nya roll. Han har stora kunskaper om vår organisation och han förstår värmeverksamheten och dess utmaningar mycket väl, både de tekniska aspekterna och kundperspektivet, vilket kommer att vara avgörande för ett framgångsrikt ledarskap inom båda affärsområdena. Med sin konstruktiva ledarstil kommer han att styra affärsområdena Customers & Solutions och Heat in i nästa fas av samarbetet”, säger Anna Borg, VD och koncernchef för Vattenfall.

”I tider av höga energipriser och beroende av fossila bränslen är det avgörande att ta väl hand om våra kunder med hållbara och prisvärda energilösningar för hushåll och företag. Utmaningen i att fasa ut koldioxidutsläppen både i värmeleveransen och våra kunders energianvändning är något jag ser fram emot, både för mig själv och hela ledningsgruppen för Customers & Solutions och Heat”, säger Alexander van Ofwegen.

Alexander van Ofwegen kommer att rapportera till Anna Borg och ingå i koncernledningen. Han kommer även att kvarstå som finansdirektör för Vattenfall N.V. i Nederländerna.  Processen att hitta en efterträdare till Alexander van Ofwegen har påbörjats.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning +46 (0)8 739 50 10, press@vattenfall.com