Barsebäck 2 ur drift - reparationer tar tre veckor

Report this content

Barsebäck 2 ur drift - reparationer tar tre veckor Onsdagen den 15 januari ställdes kärnkraftverket i Barsebäck av för inspektion av de ledningar som matar vatten till reaktorn. Flödet har under en tid varit ojämnt. Vid inspektioner natten till fredagen har det visat sig att en insats till en blandare för varmt och kallt vatten skadats och delvis strypt vattenflödet i en av ledningarna. Felet har inte någon påverkan på reaktorsäkerheten. Ytterligare kontroller och analyser kommer att göras de närmaste dagarna. Det beräknas ta cirka tre veckor att återställa Barsebäck 2 och åter komma i drift. För vidare information kontakta: Lars-Gunnar Fritz, Barsebäck Kraft AB, Stab Information telefon 046-724 000, 070-564 7018. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/17/20040810BIT20030/wkr0001.pdf