Bodens kommun och Vattenfall samarbetar i nya former

Bodens kommun köper Vattenfalls ägarandel på 40 procent i Boden Energi. Samtidigt förlängs avtalet om elleveranser på fem år och ett nytt avtal om samarbete inom drift och underhåll har tecknats.

– I den utvecklingsfas som Boden befinner sig i gör denna lösning det lättare för kommunen att sköta Boden Energi på det sätt som vi önskar utan sidoblickar på en minoritetsägares intressen. Vi har enats om en köpeskilling som är rimlig för bägge parter och kommit överens om nya områden för fortsatt samarbete, säger kommunalrådet Olle Lindström.

Även Hans von Uthmann, chef för Vattenfall Norden, är nöjd med uppgörelsen:

– Vi har ett väl fungerande samarbete med Boden kommun. Boden Energi är ett välskött bolag och kommunen har varit en kompetent majoritetsägare. Vi har kommit fram till villkor som båda parter är eniga om. Vi är också glada över att ha fått förtroendet att samarbeta om drift och underhåll och att avtalet om elleveranser förlängs.

Boden Energi med 57 anställda har en omsättning på 255 miljoner kronor. Verksamheten omfattar elhandel, småskalig elproduktion och elnät samt produktion och distribution av fjärrvärme. Kommunen köper Vattenfalls andel för 110 miljoner kronor. Om kommunen av någon anledning skulle vilja sälja bolaget under de närmaste fem åren, har Vattenfall en option att få köpa det.

Affären är avhängig av kommunfullmäktiges beslut.

För vidare information kontakta:
Olle Lindström, kommunalråd, Bodens kommun, telefon 0921-621 11, 070-671 54 50.
Hans von Uthmann, chef Vattenfall Norden och vice vd Vattenfall AB, 08-739 50 74.
Erik von Hofsten, presschef Vattenfall Norden, telefon 070-559 54 84.

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10.