Den 12:e april tillträder Øystein Løseth som vd för Vattenfall

Den 12:e april tillträder Øystein Løseth som vd för Vattenfall. Øystein Løseth var tidigare vd för det holländska företaget Nuon som från och med den 1 juli 2009 ingår i Vattenfallkoncernen.

Øystein Løseth är 51 år och civilingenjör med examen i Trondheim. Han har arbetat nästan tjugofem år i energibranschen. 1984 började han på norska Statoil. Efter det har han bland annat arbetat på Statkraft och Naturkraft innan han började som direktör för Nuons ”sourcing and trading” 2003. Fem år senare, 2008, utsågs han till vd för Nuon. – Øystein Løseth har en mycket bred och lång erfarenhet av energibranschen. Han har lett Nuon på ett framgångsrikt sätt och visat mycket goda resultat. Øystein är därför ett perfekt val för att leda det fortsatta arbetet med att utveckla bolaget, säger Vattenfalls styrelseordförande Lars Westerberg. Efter tio år som vd för Vattenfall går Lars G Josefsson i pension. Under hans tid har bolaget vuxit från en omsättning på knappt 32 miljarder kronor till drygt 205 miljarder kronor och expanderat verksamheten till sju länder. Sammanlagt har bolaget under perioden delat ut 45 miljarder kronor till ägaren, svenska staten. – Lars G Josefsson har gjort en stor insats och förvandlat Vattenfall från ett nordiskt bolag till ett av Europas största energiföretag med närvaro i sju länder. Under sin tid som vd har han även blivit internationellt erkänd som hängiven klimatfrågan och en stark pådrivare för att få till ett internationellt pris på CO2, säger Lars Westerberg. För vidare information, kontakta: Elisabeth Ström, kommunikationsdirektör, telefon +46 8 739 54 21, mobil: +46 72 210 42 67. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com.