Elbranschen ingår internationell överenskommelse för krafttag mot klimatförändringen

I veckan träffade ledarna för elproducenterna i de stora industriländerna en historisk överenskommelse. Vid ett toppmöte under tisdag och onsdag i Atlanta, USA, slöt intresseorganisationerna för elproducenterna i Europa, Kanada, USA, Australien och Japan en överenskommelse om att minska utsläppen av koldioxid med 60-80 procent till 2050.

Elproduktionen står idag för runt en fjärdedel av världens totala koldioxid utsläpp. En sänkning med 60-80 procent får med andra ord en betydande effekt.

Lars G Josefsson, Vattenfalls vd och ordförande för den europeiska organisationen Eurelectric, har varit drivande i frågan om att sänka utsläppen.

–Det här är ett stort steg framåt. Det har skett otroliga framsteg i industrins syn på sin roll i klimatfrågorna. För 3-4 år sedan fanns inte den här mognaden i klimatfrågan, säger Lars G Josefsson, vd för Vattenfall.

Kina och Indien var inte representerade på mötet men det diskuterades även hur de kan bidra.

–Vi bildade en arbetsgrupp, Electricity Partnership, för att utveckla ny teknik. Bland deltagarna fanns också stort stöd för att erbjuda de stora utvecklingsländerna tillgång till den här tekniken, säger Lars G Josefsson.

Även om elbranschens överenskommelse får betydande effekt för klimatet så räcker det inte. Förhoppningen är nu att andra branscher följer efter.

–Genom att ta det här steget hoppas vi kunna inspirera bland annat den tillverkande industrin, liksom jord- och skogsbruksindustrin att följa efter, säger Lars G Josefsson.

Vattenfall presenterade i slutet av september i år sin ambition att vara koldioxid-neutrala år 2050. Ett mål som uppfattades som mycket aggressivt av de andra deltagarna vid mötet i Atlanta, enligt Lars G Josefsson.

För vidare information, kontakta:
Mark Vadasz, Presschef Vattenfall AB, telefon: 070-344 61 50.

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10.