Elmarknaden just nu: Het sommar i Europa ger högre elpris

Stora delar av Europa har haft värmebölja i sommar vilket påverkat det rörliga elpriset i hela Europa och i Sverige. Just nu ligger elpriset ovanligt högt för årstiden men ser ut att kunna sjunka något senare i höst.

Det har varit riktigt varmt i Europa i sommar. Då blir behovet av nedkylning av bostäder och fastigheter större. Det har bidragit till att hålla uppe det rörliga elpriset också i Sverige på oväntat höga nivåer.

– Situationen med den europeiska värmeböljan är ovanlig och drog upp elpriset i sommar mer än förväntat, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

Så här långt i augusti ligger medelpriset på elbörsen Nord Pool för elområde 3, på 31,97 öre/kWh, vilket är cirka 3 öre högre än samma tid förra året.

Det varma vädret i Europa och stor efterfrågan på kol i Kina har fått bränslepriserna på världsmarknaden att stiga. Detta har påverkat de svenska elpriserna och fått de längre elavtalen att stiga något.

Tillrinningen till vattenmagasinen i norra Sverige har varit bra under sommaren. Det hydrologiska läget ser för närvarande bra ut inför hösten och vintern och det motverkar större elprisökningar i Sverige.

Under den kommande månaden finns det dock fortsatt risk för högre rörligt elpris med anledning av mindre nederbörd i sikte och höga spotpriser. T.ex. under några timmar den 23 augusti kunde vi avläsa ett spotpris på över 1 kr/kWh i samtliga svenska elområden.

Det råder begränsningar i elöverföringen från Norge och kärnkraftens underhållsperiod är inne i sin mest intensiva period. Förutsatt att den goda hydrologiska situationen håller i sig, finns det goda möjligheter för lägre elpriser när kärnkraften åter är igång som vanligt.

– Vi kan vänta oss högre elpriser på kort sikt men senare i höst finns det goda chanser att elpriset till och med sjunker något. Men är man orolig bör man överväga att binda sitt elavtal, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

*elpriset 20170830 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris
Mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag

Video: Jonas Stenbeck om elpriset och meteorologen berättar om vädrets påverkan.

Följ Jonas Stenbeck på Twitter:

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070-611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls
pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:
 press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum