Elmarknaden just nu: Jojo-vädret reflekteras i elpriset

Mer nederbörd än enligt tidigare prognoser har förbättrat situationen för vattenkraften och kunderna. Det är inte mer vatten i magasinen men det ser bättre ut inför den kommande vårfloden. Det rörliga priset ligger fortfarande ganska högt men har i och med vädret sjunkit något de senaste veckorna.

Priserna för de kortare fastprisavtal har fallit under månaden. Främst med anledning av mildare väder i söder och mer nederbörd som säkrar vattentillgången till våren.

– Men det finns fortfarande anledning att se över sitt elavtal med tanke på att risken för höga priser i vinter kvarstår, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga medelpriset på Nord Pool så här långt i december ligger på 36,12* öre/kWh, jämfört med förra året då priset var nästan hälften så lågt, 18,18 öre/kWh i elområde 3.

– Spotpriset kan snabbt stiga, som det exempelvis gjorde den 6 december då priset plötsligt steg med 17 öre från dagen innan, för att i det här fallet sjunka tillbaka nästan lika mycket dagen därpå, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Återstarten av reaktorn Ringhals 2 i slutet av november innebär att alla Vattenfalls sju svenska reaktorer är i drift nu när energibehovet är som störst. Det har även kommit mer nederbörd än prognoserna tidigare visat och detta har förbättrat den hydrologiska balansen. Från -20 TWh till -6 TWh bara den senaste månaden vilket motsvarar den årliga elanvändningen för 1 400 000 hushåll med en elförbrukning på 10 000 kWh/år.

– Vill du slippa stressande, jojo liknande upp- och nedgångar på elbörsen och därmed också på ditt elpris så rekommenderar jag att du har ett fastprisavtal, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

*elpriset 20161219 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Läs mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag

Video ”Elmarknaden just nu” - Jonas Stenbeck (2:46)

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:
press@vattenfall.com

Facebook:     facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Taggar:

Citat

Spotpriset kan snabbt stiga, som det exempelvis gjorde den 6 december då priset plötsligt steg med 17 öre från dagen innan, för att i det här fallet sjunka tillbaka nästan lika mycket dagen därpå.
Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning