Elmarknaden just nu: Kallare väder påverkar elpriset

Under februari har det kommit mer nederbörd och varit mildare än vad som är normalt för årstiden.
– Nu ser vi tecken på att både torrare och kallare väder är på ingång över hela landet de närmaste veckorna. Det påverkar de kortare prisavtalen som börjat stiga något, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Elbörsens dygnspriser för det rörliga priset har under februari varierat mellan 27 och 44 öre/kWh. Snittpriset ligger alltså på 32,52* öre/kWh vilket är nästan 80 % högre än priset för februari 2016.

Just nu är det mycket små prisskillnader mellan de olika avtalslängderna och prisutsikterna för rörligt pris ser relativt bra ut trots att priserna är högre än för ett år sedan.

– I och med att prisläget är så bra också för de längre avtalen, så är det just nu bra läge att säkra sitt elpris för en längre period, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Den hydrologiska balansen är fortsatt stabil och kärnkraften visar en effektiv produktion. Till exempel Ringhals har de senaste tio åren haft en omfattande modernisering av alla fyra blocken vilket resulterat i full produktionsförmåga. Bland Vattenfalls kunder finns även ett växande antal kunder som valt att själva producera sin egen el och när de har ett elöverskott sälja det till elbolaget.

– En fantastiskt rolig utveckling! Motiven är olika från hushåll till hushåll, allt från miljötänk till att vilja bli självförsörjande, eller både och som skidprofilen Frida Hansdotter som nyligen satte upp solceller på taket och som vi kommer att följa med stort intresse såväl i backen som i huset, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se filmen med Frida: Frida Hansdotter berättar om sina nya solceller

*elpriset 20170224 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag

Video:
Solenergi året runt

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:
 press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Citat

Nu ser vi tecken på att både torrare och kallare väder är på ingång över hela landet de närmaste veckorna. Det påverkar de kortare prisavtalen som börjat stiga något.
Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning