Elmarknaden just nu: Osäkert läge kan innebära fortsatt höga elpriser i juni

Det torra väderläget under maj har försenat vårfloden men tillrinningen är nu igång. Att kärnkraften går in i den årliga revisionsperioden samt att det har blåst mindre är andra faktorer som påverkar elpriset. Detta tillsammans med osäkert väderläge framåt och stigande bränslepriser kan innebära att elpriserna är högre än vanligt.

Vårfloden har kommit i gång ordentligt vilket gynnar elpriset i norr, medan kärnkraften i mellan- och södra Sverige är inne i en revisionsperiod. Detta i kombination med kallare väder kan ge fortsatt högre elpriser än normalt för perioden.

– De varma sommartemperaturerna har låtit vänta på sig. Allteftersom det blir varmare kommer efterfrågan på el att sjunka och då följer även elpriset med, men under juni kan det vara stora prisskillnader mellan norr och söder eftersom förutsättningarna ser olika ut i landet, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Spotpriset för maj väntas bli 43 öre/kWh för elområde 3 (Södra Mellansverige). Det är de näst högsta en majmånad på 21 år. Bara i maj 2011 har det varit dyrare då elpriset var 48,81 öre/kWh.

De låga temperaturerna har gjort att tillrinningen till vattenmagasinen blivit försenad men i juni förväntas detta ta fart. Vindproduktionen har legat något lägre under maj på grund av mindre blåst och den svenska och finska kärnkraften har påbörjat den planerade årliga revisionen vilket minskar andelen el från kärnkraft. Kärnkraftstillgängligheten förväntas bli bättre mot slutet av juni då revisionerna avslutas.

Bränslepriserna, på olja, kol, gas och utsläppsrätter, ligger fortsatt högt där bland annat priserna på utsläppsrätter slagit prisrekord under maj och förväntas fortsätta stiga. Detta har påverkat de tyska elpriserna uppåt, med såväl höga spotpriser som en stark utveckling på den finansiella marknaden.

– Det är tvära kast för elpriset, inte bara i år utan vi ser att det börjar bli det nya normala. Andelen väderberoende elproduktion och mindre planerbar produktion, som kärnkraft, är viktiga faktorer som påverkar elpriset. Min fortsatta rekommendation är att om du vill ha kontroll på vad du betalar varje månad så är ett fast avtal med Bytesrätt ett bra val. Det ger dig möjlighet att  teckna om elavtalet till ett lägre elpris om elpriset går ner, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Spotpriset april 2021 2020
Elområde 1, Norra Sverige Ca 41 öre/kWh 10,09 öre/kWh
Elområde 2, Norra Mellansverige Ca 41 öre/kWh 10,09 öre/kWh
Elområde 3, Södra Mellansverige Ca 43 öre/kWh 13,54 öre/kWh