Eva Halldén ny vd för Ringhals

Eva Halldén har utsetts till ny vd för Ringhals AB. Hon tillträder tjänsten den 1 januari 2012. Nuvarande vd Bertil Dihné har valt att träda tillbaka inför sin pensionering hösten 2012.

Eva Halldén är idag chef för Fleet & Technology, som är en enhet inom Vattenfalls affärsområde kärnkraft.  Hon har arbetat i kärnkraftsbranschen sedan början av 80-talet och har bland annat haft ledande befattningar inom Westinghouse och Studsvik-koncernen. Eva Halldén har arbetat på Vattenfall sedan 2009.  Hon är utbildad vid KTH och är civilingenjör i kemiteknik.

Hennes huvudfokus till att börja med blir att förstärka och slutföra det säkerhetshöjande program som pågår sedan ett par år på Ringhals.

- Eva Halldén är mycket erfaren och kompetent och jag är övertygad om att hon är rätt person att tillsammans med vår engagerade personal ta Ringhals in i en ny fas efter de stora moderniserings-projekten. Men också för att återskapa myndighetens och allmänhetens förtroende för Ringhals verksamhet, säger Peter Gango, Vattenfalls kärnkraftschef samt styrelseordförande i Ringhals AB.

-Jag ser fram emot att få leda Ringhals och dess medarbetare in i en ny fas efter att huvuddelen av den omfattande moderniseringen är genomförd. Nu gäller det att åtgärda de kvarvarande bristerna och förbättra förtroendet för Ringhals som är en viktig del i landets elförsörjning, säger Eva Halldén.

Bertil Dihné som fyller 65 under 2012, har lett Ringhals under de senaste fem åren - år som varit mycket intensiva och arbetskrävande.  Bland annat har åtta miljardprojekt genomförts de senaste åren för att modernisera de fyra reaktorblocken.

I och med årets stora förnyelse av Ringhals 4 är huvuddelen av moderniseringsprogrammet genomfört.  Bertil Dihné har därför tillsammans med Ringhals styrelse kommit fram till att det är en lämplig tidpunkt att låta någon annan ta över och leda Ringhals in i en ny fas.

- Under sin tid som vd har Bertil Dihné gjort stora insatser. Ringhals är i de flesta avseenden ett mycket modernt kärnkraftverk och är nu redo att producera el säkert och stabilt under många år framöver, säger Peter Gango.

För vidare information och kommentarer från Peter Gango och Eva Halldén, kontakta:
Gösta Larsen, kommunikationschef Ringhals, telefon: 0706-40 31 28

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com.