Fördröjd återstart av Forsmark 2

Report this content

I samband med återstart av Forsmark 2 efter revisionsavställning har ett fel identifierats i ett detekteringssystem. Det aktuella systemet mäter neutronflödet upp till åtta procents reaktoreffekt i inledningen av uppstartsfasen. Felet ska nu åtgärdas och Forsmark 2 beräknas kunna komma igång i början av nästa vecka.

Forsmark 2 har genomfört den mest omfattande revisionsavställningen hittills i Forsmark historia. Under revisionen har lågtrycksturbinerna bytts ut vilket innebär en effekthöjning på cirka 50 MW tack vare förbättrad verkningsgrad. Dessutom har kontrollrummets elkontrolltavla bytts ut liksom reläskydd och ställverk. Ljusbågsvakter i huvudställverken har införts och dessutom har kylkedjan separerats och kompletterats med två nya stråk för att öka anläggningens kapacitet inför en kommande effektökning. För vidare information kontakta: Claes-Inge Andersson, informationschef Forsmarks Kraftgrupp AB, telefon 070-530 05 13 Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10.