Framtidens elnät – en nyckelfråga för klimatet

Report this content

Världen står inför stora klimatutmaningar och möjligheten att integrera förnybara energikällor från fler små elproducenter är en nyckelfråga för energibranschen. Det ställer höga krav på framtidens elnät som behöver vara mer smarta för att effektivt kunna hantera fler elproducenter. Utvecklingen av smarta elnät, där även konsumenterna spelar en viktig roll, är en av flera kritiska delar för att säkerställa hållbar elförsörjning i framtidens energisystem.

Vi vill härmed bjuda in dig att delta i ett samtal om framtidens elnät med Vattenfalls koncernchef Øystein Løseth och chefen för Vattenfall Eldistribution i Sverige, Annika Viklund. Mötet äger rum före öppningen av den stora internationella elnätskonferensen CIRED 2013.

PRESSMÖTE
Datum:           Måndagen den 10 juni
Tid:
Klockan
Plats:              Pressrummet i Kistamässan (Arne Beurlings Torg 5, Kista)

Lättare förtäring erbjuds i samband med pressmötet.

Under pressmötet berättar Øystein Løseth om Vattenfalls syn på framtidens europeiska elmarknad. Sverige är världsledande inom utvecklingen av ännu mer effektiva, smarta elnät, särskilt gällande infrastrukturen för mätning. Annika Viklund ger en uppdatering av Sveriges ledande roll på området - Vattenfall Eldistribution lanserade till exempel nyligen som första stora elnätsbolag i Sverige timmätning för alla sina elnätskunder, vilket gör det möjligt för kunderna att enkelt följa elförbrukningen, timme för timme.
Vattenfall genomför även flera forsknings- och utvecklingsprojekt inom smarta elnät, till exempel Smart Grid Gotland för utveckling av ett av världens modernaste elnät.

Efter pressmötet finns möjlighet att delta i den officiella öppningen av den internationella CIRED-konferensen där flera ledande branschföreträdare diskuterar de senaste framstegen inom utvecklingen av framtidens elnät.

Se program för CIRED 2013 Opening Forum, måndag den 10 juni, kl. 15.0018.00.

För mer information och anmälan till pressmötet kontakta:
Mikael Björnér, Vattenfall Eldistribution
tel: 0730-54 82 29, e-post: mikael.bjorner@vattenfall.com