Fyra nytänkare premieras av Vattenfall

Report this content

Fyra personer har tilldelats Vattenfalls idéutmärkelse ”Nytänkaren” för framsynta, kundfokuserade, miljöinriktade och särskilt värdeskapande idéer.

Utmärkelsen Nytänkaren delades ut vid en ceremoni på Vattenfall Nordens huvudkontor i Råcksta, Stockholm. Prisutdelare var vd Lauri Virkkunen, chef för Vattenfall Norden Distribution. Utmärkelsen gick till följande medarbetare:

Kjell Midback, Knivsta, kom hösten 2002 på ett sätt att automatisera registreringen av beräknade mätarställningar inom Vattenfall Eldistribution AB. Tidigare lades beräknade mätarställningar in manuellt i debiteringssystemet. Förslaget medförde att det manuella arbetet minskade från att en person på årsbasis lade in mätarställningarna till en dryg timmes arbete per månad. I början innebar det en årlig besparing på cirka 650 000 kr.

Alan Kerr, Varberg, instrumentingenjör från Skottland som arbetar på Ringhals kärnkraftverk, har på ett innovativt och kreativt sätt löst ett gammalt problem för kalibrering av hydrazindetektorer. Hydrazin används som syrereducerande och därmed korrosionshämmande medel i matarvattnet vid kraftverk och värmeverk. En ny typ av hydrazindetektorer installerades, som kunde kalibreras under ett par dagar på plats medan de gamla detektorerna skickades till USA under tre månader. Idén har skapat ett värde på drygt 100 000 kr genom minskade kalibreringskostnader för hydrazindetektorer.

Edvin Persson, Gällivare, arbetar inom Vattenfall Service Nord AB. Han har kommit på en arbetsmetod och utrustning som används i allt fler ledningsbyggnader. Med noggrann GPS-utrustning och nyutvecklade datorprogram tar man fram en färdig ledningsbeskrivning som innehåller koordinater för varje stolpes placering. Vid ledningsbyggnader 2005-2006 beräknas denna idé ha sparat in drygt 500 000 kr enbart i norra Sverige. Därtill kommer värdet av förbättrad miljö och arbetsmiljö genom minskad mark- och skogspåverkan samt lättare arbetsmoment.

Erik Olsson, Stenungsund, Vattenfall Power Consultant AB, har kommit på ett system med ”Inre återströmningssystem för bränsletorkning”, IÅT, som genomförts i flera värmeanläggningar. Med befintlig energi och strömningstekniska modifieringar för rökgaserna förbättras torkningen av det fuktiga bränslet och därmed pannans verkningsgrad och den ekonomiska vinsten. Konceptet har även sålts till externa företag.

Bilder från utdelningen av ”Nytänkaren” finns i Bildbanken på www.vattenfall.se

För vidare information kontakta:
Bengt Hallberg, Vattenfall Business Services Nordic AB, Umeå, telefon 090-151376, mobil 070-5828049, e-post: bengt.hallberg@vattenfall.com

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10.