Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Gunnar har arbetat inom Vattenfall sedan 1999 och har haft en avgörande roll i att göra Vattenfall till ett ledande bolag inom produktion av förnybar energi.

Efter 21 spännande och berikande år har jag bestämt mig för att gå vidare. Jag ser tillbaka på en fantastisk resa med att utveckla Vattenfalls vind- och solkraftsverksamhet till att bli en av de ledande i branschen, vilket befäst Vattenfalls viktiga roll i energiomställningen. Jag har verkligen uppskattat att arbeta med ett mycket skickligt och dedikerat team, säger Gunnar Groebler.

Gunnar har haft en lång karriär i Vattenfall och har spelat en avgörande roll i att driva utvecklingen och tillväxten inom vind- och solkraft. Hans starka engagemang för Vattenfalls strategi och för att leda sitt team till nya vinster och framgångar har bidragit starkt till vad Vattenfall är för företag i dag. Vi önskar honom all lycka i hans nya roll, säger Magnus Hall, vd och koncernchef, Vattenfall.

För att säkerställa en smidig övergång och överlämning kommer Gunnar Groebler att fortsätta i sin nuvarande roll till senast maj 2021. Rekryteringsprocessen av en efterträdare inleds omedelbart.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: corporate.vattenfall.se