Helene Biström lämnar Vattenfall

​Helene Biström, vice VD och medlem i koncernledning, har det senaste året varit chef för Business Group Pan Europe, som ansvarar för energislagen vindkraft och kärnkraft, utveckling av nya affärsområden samt Vattenfalls konsultverksamhet. Hon lämnar sin position den 31 augusti.

– Jag beklagar att Helene slutar på Vattenfall. Hon är en mycket kunnig och omtyckt chef med lång erfarenhet av Vattenfall. Hon har bland annat framgångsrikt byggt upp affärsområdet Pan Europe sedan januari 2009, säger Öystein Löseth, koncernchef för Vattenfall.

Helene har arbetat på Vattenfall i drygt 27 år och har haft flera olika uppdrag och positioner.

– Efter många år på Vattenfall lämnar jag med många positiva minnen. Jag är glad och stolt över att få ha varit med på den resa som Vattenfall har gjort, från ett statligt verk med monopol till ett ledande Europeiskt energiföretag. Främst är jag är tacksam över alla trevliga och kompetenta personer som jag har lärt känna under tiden. Efter 27 år på Vattenfall känner jag att det är dags att gå vidare, säger Helene Biström.

Anders Dahl, chef för Vattenfall vindkraft, kommer att vara tillförordnad chef för BG Pan Europe och Tuomo Hatakka, chef för Vattenfall Central Europe, tar över ansvaret för Vattenfalls kärnkraft.

För vidare information, kontakta:

Karin Nilsson Malmén, Pressekreterare Vattenfall Norden, tel.: 073/046 92 17

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com.

Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme. Idag producerar Vattenfall el och värme och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största kunderna är industrier, energiföretag, kommuner, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. För vidare information, se www.vattenfall.se. Under OM VATTENFALL/MEDIA OCH NYHETER finns medieservice, bland annat bildarkiv och pressmeddelanden.