InCharge växer - Bilprovningen gör sig redo för elbilarna

Som första bilbesiktningsföretag kommer Bilprovningen att erbjuda publik laddning vid sina anläggningar. Laddlösningen från Vattenfall som Bilprovningen valt innebär att stationerna blir uppkopplade till InCharge och att kunderna får tillgång till ett stort laddnätverk.

– Bilprovningen agerar på ett ökande kundbehov. Det ligger helt rätt i tiden att satsa på elbilsladdning för anställda, kunder och besökare, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

Till Bilprovningen kommer årligen cirka 1,5 miljoner personbilar för att göra en kontrollbesiktning. Baserat på dagens tillväxttakt visar flera prognoser att år 2020 kommer ungefär fyra procent av bilarna att vara laddbara.

– Det innebär att i Sverige kommer vi då att ha nästan 200 000 laddbara bilar vilket ställer stora krav på en utökad laddinfrastruktur, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

– Jag tror att så fort de laddbara bilarna sjunker i pris så kommer fler att vilja köpa en. Då måste vi stå redo, säger Benny Örnerfors, vd på Bilprovningen.

Efter en noggrann analys valde Bilprovningen Vattenfalls laddlösning som är uppkopplad till InCharge laddnät. Till att börja med kommer laddstationer att finnas på Bilprovningens anläggningar i Malmö-Fosie, Jönköping-Gamla Flygfältet, Göteborg-Torslanda och Sundbyberg-Rissne. Laddstationerna kommer att byggas ut allteftersom efterfrågan ökar. Totalt finns det 98 stationer i hela landet.

– Vattenfall har den kunskap som behövs och kan energi. InCharge passar våra behov och är dessutom det snabbast växande laddnätverket. Jag tror mycket på vårt fortsatta samarbete, säger Bilprovningens vd Benny Örnerfors.

InCharge publika laddnät som Vattenfall bygger med partners består idag av över 10 000 laddpunkter i Sverige, Tyskland och Nederländerna.

Mer information:
Vattenfall

Bilprovningen

InCharge

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare, mob: 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef Bilprovningen, mob: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se