Ingrid Bonde ställföreträdande koncernchef och ny finanschef för Vattenfall

Report this content

Ingrid Bonde har utsetts till ställföreträdande koncernchef och ny finanschef för Vattenfall. Hon tillträder sin nya befattning senast den 1 juli 2012.

Som ställföreträdande koncernchef samt CFO, Chief Financial Officer, får Ingrid Bonde ett utökat ansvar. Förutom för finansfrågor, kommer hon även att ansvara för bolagets Strategi samt External Relations & Communications.

- Jag är mycket nöjd med att Ingrid Bonde har tackat ja till att bli ställföreträdande koncernchef och ny finanschef för Vattenfall. Hennes breda erfarenhet kommer att bli en stark tillgång för de frågor som hon kommer att ansvara för, säger Øystein Løseth, vd och koncernchef för Vattenfall.

Ingrid Bonde är för närvarande vd för AMF Pensionsförsäkring AB. Hon har en gedigen erfarenhet från den finansiella marknaden och är en erkänt stark ledare.

- Energifrågan berör många aspekter av det moderna samhället, alltifrån industriell konkurrenskraft och privatekonomi till klimat- och miljöfrågor. Energibolag har både ett stort ansvar och väldiga utmaningar men också enorma möjligheter att bidra till samhällets utveckling. Jag ser fram emot att tillföra min erfarenhet i det arbetet, säger Ingrid Bonde.

Ingrid Bonde har varit vd för AMF sedan 2008. Dessförinnan, mellan 2003 och 2008, var hon generaldirektör för Finansinspektionen. Under åren 1996-2002 var hon anställd på Riksgäldskontoret, de senare åren som överdirektör och ställföreträdande riksgäldsdirektör. Mellan 1991 och 1996 var hon finanschef för SAS. Hon har också en bred erfarenhet som styrelseledamot. Sedan årsstämman 2011 är Ingrid Bonde verksam även i Vattenfalls styrelse, från vilken hon nu avgår med omedelbar verkan.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

För vidare information, kontakta:
Ivo Banek, presschef Vattenfallkoncernen, telefon: +46 8 739 53 78, mobil +49 171 866 21

Lämnat av Vattenfalls pressavdelning, tel: +46 8 739 50 10, press@vattenfall.com

Taggar: