Lillgrund vindkraftpark uppmärksammas

Traditionsenligt firas Lillgrunddagen för att uppmärksamma Sveriges största havsbaserade vindkraftpark.

På Lillgrunddagen, i år söndag 15 juni, finns möjlighet för allmänhet och media att se Lillgrund på närmare håll. Under dagen avgår båtturer från Klagshamn till Lillgrund varje timme mellan klockan 10.00 och 16.00. Vidare finns möjligheten att provköra plug-in-hybridbilen Volvo V60, ett samarbete mellan Vattenfall och Volvo samt att testa våra cykel - och kajakmoduler som på ett interaktivt sätt visar hur vardagssysslor kan omvandlas till energi.

– Det är trevligt att än en gång få möjlighet att bjuda in allmänheten att titta på Lillgrund och se hur vi arbetar med Sveriges största vindkraftpark till havs, säger Fredrik Forslund, Vattenfalls platschef för Lillgrund.

Sveriges första och hittills största havsbaserade vindkraftpark Lillgrund invigdes i juni 2008. Vindkraftparken ligger i Öresund cirka sju kilometer från land och består av sammanlagt 48 vindkraftverk. Varje år produceras cirka 330 GWh (gigawattimmar) förnybar el vilket innebär att 60 000 hushåll varje år fått sin el från Lillgrund.

Mer information om båtturen och övriga aktiviteter finns här.
Mer information om Lillgrund vindkraftpark finns här.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall, 070-59 77 338

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energibolag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien, Frankrike och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.