Magnus Hall ny VD och koncernchef för Vattenfall

Vattenfalls styrelse har utsett Magnus Hall till ny VD och koncernchef. Han efterträder Øystein Løseth och tillräder sin nya tjänst den 1 oktober i år.

Magnus Hall kommer närmast från tjänsten som VD och koncernchef för skogsindustriföretaget Holmen där han arbetat i sammanlagt 29 år, varav tio år i rollen som VD och koncernchef.

– Jag är mycket glad över att ha fått förtroendet att leda Vattenfall. Samtidigt tar jag mig an uppgiften med en stor portion ödmjukhet, då Vattenfall är ett företag som fyller en otroligt viktig samhällsfunktion. Med sin långa historia och unika ställning inom energisektorn är Vattenfall ett bolag att vara stolt över och jag ser fram emot att vara med och bygga Vattenfalls framtid, säger Magnus Hall.

I enlighet med styrelsens rekryteringskrav har såväl externa som interna kandidater övervägts till tjänsten som ny VD och koncernchef. Ledande kriterier i rekryteringen har varit lång erfarenhet av att vara i ledande position i industrisektorn och dokumenterat goda ledaregenskaper.

– Magnus Hall har en gedigen industriell bakgrund och lång erfarenhet av VD-positionen i ett internationellt verksamt företag. Styrelsen är mycket nöjd med rekryteringen av Magnus Hall, säger Vattenfalls styrelseordförande Lars G Nordström.

Øystein Løseth är VD och koncernchef för Vattenfall fram till dess att Magnus Hall tillträder den 1 oktober. Därefter kvarstår Øystein Løseth till Vattenfalls förfogande till dess att hans anställningsavtal upphör i mars 2015.

För mer information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energibolag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien, Frankrike och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.